Sumario:
Investigaciones Fenomenológicas
Sociedad Española de Fenomenología (SEFE) y UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia
Nº 9 (Año 2012) ISSN: 1137-2400 / e-ISSN: 1885-1088
Más información / Texto completo >>> http://www.uned.es/dpto_fim/InvFen .....
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S . U . M . A . R . I . O
Artículos
UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 11-38 ( www.360grados.org )
PEDRO ALVES Empatía y ser-para-otro. Husserl y Sartre ante el problema de la intersubjetividad
RESUMEN: En este documento, debato ampliamente sobre la fenomenología de la intersubjetividad presentada por Husserl y por Sartre, centrándome en los conceptos de empatía y ser-para-otros. Contrariamente a la opinión más común, rechazo la objeción de solipsista dirigida a Husserl y sostengo que es la descripción de Sartre la que da lugar a esa objeción, en la medida en que él describe la conciencia de otro sujeto como una forma de autoconocimiento como un "objeto" (para "otros"). Termino señalando algunas directrices para convertir el análisis de Husserl de la aprehensión de otros sujetos en una fenomenología de la comunicación del más alto nivel.
PALABRAS CLAVES: Intersubjetividad, empatía, ser-para-los-otros, solipsismo, comunicación.
ABSTRACT: In this paper, I discuss at length the phenomenology of intersubjectivity put forward by Husserl and Sartre, focusing on the concepts of empathy and being-for-others. Contrary to the main opinion, I refuse the solipsist objection addressed to Husserl, and I argue that it is Sartre's description that gives rise to such an objection, insofar as he describes the consciousness of another subject as a form of self-consciousness as an "object" (for "other"). I finish pointing to some guidelines to convert Husserl's analysis of the apprehension of other subjects into a fully-fledged phenomenology of communication.
KEYWORDS: Intersubjectivity, empathy, being-for-others, solipsism, communication.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 39-68 ( www.360grados.org )
NATALIE DEPRAZ Delimitación de la emoción. Acercamiento a una fenomenología del corazón
RESUMEN: Las emociones hacen referencia, tanto en el lenguaje común como en el filosófico y científico, a una dimensión de la vida subjetiva que no está suficientemente delimitada. El objetivo de este trabajo es el de aproximarnos al fenómeno emocional a través del estudio de varias problemáticas asociadas al mismo. Por un lado, se realiza un análisis etimológico y conceptual de algunas nociones habitualmente relacionadas con las emociones, como es el caso de los términos “afección”, “sentimiento”, “feeling” o “Stimmung”. Por otro lado, se realiza un recorrido por aquellas disciplinas teóricas que implícita o explícitamente contienen una teoría de la emoción, desde la filosofía de Descartes hasta las ciencias cognitivas, pasando por la ética, la estética y la fenomenología. Por último se propone una fenomenología del corazón que permita dar cuenta del tipo de movilidad y de temporalidad propio del régimen emocional, permitiéndonos así tener acceso a un núcleo experiencial.
PALABRAS CLAVES: Emoción, Stimmung, Gemüt, fenomenología, corazón.
ABSTRACT: Emotions refer, both in common language as well as in philosophical and scientific one, to a dimension of subjective life that is not well enough defined. The aim of this essay is to approach the emotional phenomenon by dealing with several related issues. On the one hand, some notions usually related to emotions, such as affection, feeling or Stim-mung, are etymologically and conceptually analysed. On the other hand, a survey is made of the various theoretical disciplines which implicitly or explicitly contain a theory of emotion, from Descartes´ philosophy to cognitive sciences, including ethics, phenomenology and aesthetics. Finally, a heart phenomenology is proposed to give account of the kind of mobility and temporality belonging to the emotional regime, enabling us to access an experiential nucleus.
KEYWORDS: Emotion, Stimmung, Gemüt, phenomenology, heart.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 69-88 ( www.360grados.org )
LESTER EMBREE Por ejemplo, Taiwan: Hacia una fenomenología de la cultura nacional
RESUMEN: La cultura tiene muchas dimensiones, por ejemplo, la del género; pero, ¿qué pasa con la cultura de una nación tomándola como un todo? ¿Se puede uno aproximar feno-menológicamente a este tema? Usando una pequeña nación como ejemplo y utilizando una historia popular, yo debato aquí, en primer lugar, sobre cómo los objetos culturales concretos son diferentes de los objetos naturalistas una vez que estos se abstraen de todas las funciones o, mejor, usos que tienen. A continuación, describo Taiwan de modo naturalista: geográficamente, geológicamente, ecológicamente, etc., y, después, antropológicamente, con respecto a cómo ha sido poblada. Dejando de lado la abstracción, lo siguiente es evocar aspectos culturales de esta isla para sus ciudadanos, en términos de religión, cultura alta, sistema social, economía y política. Estos aspectos ciertamente son diferentes para otras culturas nacionales, pero todas ellas tienen aspectos de este tipo y partiendo de este ejemplo uno podría ir más allá, a la cultura nacional en general.
PALABRAS CLAVES: Fenomenología, cultura nacional, actitud naturalista, ecología, antropología, religión, arte, economía, política.
ABSTRACT: Culture has many dimensions, e.g., that of gender, but what´s up with cultures of whole nations? Can such an issue be approached phenomenologically? Using a small nation as an example and drawing on a popular history, I first discuss here how concrete cultural objects are different from naturalistic objects, after removing from them all the functions or uses they have. Then, I naturalistically describe Taiwan geographically, geologically, ecologically, etc. and then anthropologically with regard to how it has been inhabited. Leaving aside abstraction, I then evoke cultural aspects of this island for its citizens, in terms of religion, high culture, social system, economy and politics. These aspects are certainly different for other national cultures, but they all have similarities, and starting from this example we could go furhter, towards a national culture in general.
KEYWORDS: Phenomenology, national culture, naturalistic attitude, ecology, anthropology, religion, art, economics, politics.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 89-116 ( www.360grados.org )
ROBERTO J. WALTON El "viraje" en los "Beiträge" de M. Heidegger y en los manuscritos C de E. Husserl
RESUMEN: El artículo considera en primer lugar el papel asignado por Heidegger, en su análisis del viraje (Kehre), al acontecimiento-apropiación (Ereignis) como el punto medio entre el ser y el Dasein. En el carácter abismal de la oscilación entre el llamado del primero y la pertenencia del segundo reside la unidad originaria del tiempo-espacio que deja emerger ambos momentos hacia su separación. Esto permite a su vez el despliegue de un tiempo derivado y un orden para la medición. En segundo lugar, se intentan encontrar puntos de vista similares en los análisis de Husserl sobre la temporalidad. Así, al abismo del ser corresponde un horizonte inicial originario; al tiempo-espacio abismal, la pretemporalización de una protohyle de la mano con kinestesias espacializantes; a la proyección del Dasein para captar la oscilación mediante una contraoscilación, el volverse del yo hacia la prototemporalización; a la separación del tiempo a partir del abismo, la constitución de las distinciones temporales; y a la derivación del orden del tiempo, la constitución del tiempo como forma. En tercer lugar, se expone la noción heideggeriana de decisión respecto de la pertenencia o no-pertenencia al ser a fin de criticar una parte componente de la historia del ser, esto es, la posición. En cuarto lugar, el artículo se ocupa de la noción husserliana de decisión en tanto ligada a la institución de un horizonte histórico. Por último, se destacan semejanzas y diferencias entre las nociones de acontecimiento-apropiación y presente viviente en la medida en que ambas desempeñan el mismo papel en la búsqueda de un nivel último que hace posible todo.
PALABRAS CLAVES: Viraje, acontecimiento-apropiación, abismo, tiempo, protohorizonte, volverse-hacia, decisión, presente viviente.
ABSTRACT: The article first considers the role ascribed by Heidegger, in his analysis of turning (Kehre), to event or enowment (Ereignis) as the middle-point between Being and Dasein. In the abyssal character of the oscillation between the call of the former and the belonging of the latter lies the originary onefold of time-space that lets both moments emerge into their separateness. This enables in turn the development of a derivative time and an order for measurement. Second, an attempt is made to find similar views in Husserl´s analysis of temporality. Thus, to the abyss or abground of Being there corresponds a primal empty horizon; to the abyssal time-space, the pretemporalization of a primal hyle hand-to-hand with spatializing kinestheses; to Dasein's projection to get hold of the oscillation in a counter-oscillation, a turning of the ego to a primal temporalization; to the separation of time out of the abyss, the constitution of temporal distinctions; and to the derivation of an order for measurement, the consti-tution of time as a form. Third, Heidegger's notion of a decision regarding the belonging-ness or nonbelongingness to Being is set forth in order to criticize a component part of the history of Being, i.e., positing. Fourth, the article deals with Husserl's notion of decision as tied to the institution of a historical horizon. Finally, similarities and differences are shown between the notions of event and living present insofar as they both play the same role in the search for an ultimate level that renders everything possible.
KEYWORDS: Turning, event (enownment), abyss, time, primal horizon, turning-toward, decision, living present.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 117-144 ( www.360grados.org )
IRENE BREUER La constitución del sujeto de la experiencia afectiva. Descartes. Nietzsche. Heidegger.
RESUMEN: La tesis principal sostiene que Descartes, mucho antes que Nietzsche, sentó las bases para la aserción de la fenomenalidad del mundo interno, el cual posee los atributos de certeza e indubitalidad de las que carecen los fenómenos externos de la percepción. Después de un primer analisis del alcance del cógito de las Meditaciones, de la crítica al mismo de Nietzsche y finalmente de la crítica de Heidegger a ambos, se analizan los problemas inherentes a sus respectivos planteos. Mientras que el cógito de las Meditaciones sólo prueba la existencia del ser sustancial inmaterial, el Tratado de las pasiones y ciertas cartas de Descartes permiten la postulación de un “yo” sustrato del compuesto alma-cuerpo que no sólo es sede de las pasiones y acciones, sino que alberga emociones ciertas e indudables que permiten la constitutición de un sujeto de la experiencia afectiva. El análisis de la subjetividad en Nietzsche revelará que, aunque el sujeto es sólo una ficción útil, comparte ciertos rasgos con la subjetividad afectiva postulada: las emociones remiten al mundo exterior en cuanto éste es sentido y, en cuanto le advienen al alma y la afectan irremisiblemente, no pueden ser puestas en duda.
PALABRAS CLAVES: Subjetividad, experiencia afectiva, emociones, certeza, Descartes, Nietzsche, Heidegger.
ABSTRACT: The main thesis claims that Descartes, long before Nietzsche, supplied the theoretical foundations to state the phenomenality of the internal world, which possesses the attributes of certainty and unquestionability the phenomena of external perception lack. After analyzing the range of and Nietzsche’s critique to the cogito at the Meditations and Heidegger’s critique to both authors, the resulting critical points inherent to their respective conceptions are disclosed. While the cogito of the Meditations only proves the existence of the immaterial substance, I endeavor to show that the Passions of the soul and a selection of his correspondence allow the assumption of an “I” substrate of the soul-mind union, which is the seat not only of passions and actions, but of certain and undoubtful emotions that allow for the constitution of a subject of affective experience. A close examination of Nietzsche’s understanding of subjectivity will finally reveal that, although the subject is only a useful fiction, it shares some fundamental traits with the affective subjectivity posed here: emotions refer to the external world as sensed, and inasmuch as they befall and irrevocably affect the soul cannot be subjected to doubt.
KEYWORDS: Sujbectivity, affective experience, emotions, certainty, Descartes, Nietzsche, Heidegger.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 145-156 ( www.360grados.org )
CHUNG-CHI YU Husserl on Ethical Renewal and Philosophical Rationality: Intercultural Reflection
ABSTRACT: In the Kaizo articles, written between 1922 and 1924, Husserl drew on the intercultural relationship between Europe and non-Europe. The viewpoints he held in these articles do not deviate much from that in the Vienna lecture 1935, which is later included in Crisis. It is in the latter that Husserl delineates systematically what he thinks of the idea of Europe and what makes Europe different from the other parts of the world. Notably, these viewpoints were already disclosed in the Kaizo articles, though in very different contexts. As is well known, the background of Crisis is the concern about the modern science which deviates more and more from the concrete lifeworld, whereas the Kaizo articles focus mainly on the ethical problems. Nevertheless both of them touch on the cultural as well as intercultural problematic, that Husserl deals with more and more intensively in his late philosophy. My essay will discuss the following questions: On what grounds does Husserl think that the philosophical rationality of Europe deserves being recommended to other cultures? How does he come to this conclusion in his discourse on ethics? In order to come to terms with these questions I will unfold my essay in three steps: first, I will sketch how Husserl understands ethics; secondly, explain the connection between ethics and philosophical rationality, and thirdly how these ethical thoughts have intercultural relevance.
KEYWORDS: Husserl, Europe, ethics, philosophical rationality, intercultural.
RESUMEN: En los artículos de Kaizo, escritos entre 1922 y 1924, Husserl se centró en la relación intercultural entre Europa y no-Europa. Los puntos de vista que él expresó en esos artículos no se desvían mucho del de la conferencia de Viena de 1935, que más tarde se incluiría en La crisis. Es en el último en el que Husserl esboza sistemáticamente lo que piensa de Europa y lo que la hace diferente de otras partes del mundo. Estos puntos de vista ya aparecían especialmente en los artículos de Kaizo, aunque en contextos muy diferentes. Como es bien sabido, el fondo de La crisis es la preocupación acerca de la ciencia moderna que se desvía cada vez más del mundo de la vida concreto, mientras que los artículos de Kaizo se centran principalmente en los problemas éticos. Sin embargo, ambos aluden a la problemática tanto cultural como intercultural a la que Husserl dedica cada vez más atención en su filosofía posterior. Mi artículo tratará los siguientes temas: ¿En qué se basa Husserl para creer que la racionalidad filosófica de Europa merece ser recomendada a otras culturas? ¿Cómo llega a esta conclusión en el discurso sobre la ética? Para aceptar estas preguntas desarrollaré el artículo en tres pasos: en primer lugar, esbozaré cómo Husserl entiende la ética; en segundo lugar, explicaré la conexión entre la ética y la racionalidad filosófica, y en tercer lugar hablaré de cómo estos pensamientos éticos tiene relevancia intercultural.
PALABRAS CLAVE: Husserl, Europa, ética, racionalidad filosófica, interculturalidad.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 157-172 ( www.360grados.org )
MAXIMILIANO B. CLADAKIS Experiencia y "a-filosofía": Una aproximación a la lectura merleau-pontyana del pensamiento de Hegel
RESUMEN: El objetivo del siguiente trabajo es abordar la forma en que Merleau-Ponty ve en la filosofía expuesta por Hegel en la Fenomenología del espíritu una modalidad de pensamiento que se abre a la experiencia histórica del hombre en toda su riqueza y complejidad. Con esta finalidad, nuestra exposición se centrará en la nota de curso “Filosofía y no-filosofía después de Hegel”, texto en el cual el pensamiento de Hegel es definido como “a-filosofía”. En este sentido, nos interesa destacar que la lectura que Merleau-Ponty realiza de Hegel se encuentra motivada por la preocupación de poder pensar una experiencia que excluya toda posición de sobrevuelo (surplomb) y toda separación entre la conciencia y el objeto.
PALABRAS CLAVES: Merleau-Ponty, fenomenología, Hegel, experiencia, dialéctica.
ABSTRACT: The aim of this paper is to address how Merleau-Ponty sees in philosophy expounded by Hegel in the “Phenomenology of Spirit” a mode of thinking that opens to the historical experience of man in all its richness and complexity. With this purpose, our discussion will focus on the course mark "Philosophy and non-philosophy after Hegel" text in which Hegel's thought is defined as "a-philosophy". In this regard, we wish to emphasize that Merleau-Ponty makes a Hegel reading motivated by a concern to think that experience excludes any overflight position (surplomb) and any separation between consciousness and object.
KEYWORDS: Merleau-Ponty, phenomenology, experience, dialectic.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 173-194 ( www.360grados.org )
JESÚS ADRIÁN ESCUDERO Husserl y la neurofenomenología
RESUMEN: El presente texto ofrece las líneas maestras de la reevaluación del pensamiento husserliano que se está produciendo últimamente en el campo de las ciencias cognitivas, especialmente en el marco de la llamada “aproximación enactiva” propuesta por Evan Thompson. En primer lugar, se refuta la interpretación mentalista de la fenomenología husserlina ampliamente defendida en la literatura cognitiva. En segundo lugar, se ofrece una breve caracterización de la neurofenomenología y de la “aproximación enactiva”. En tercer lugar, se destacan algunas de las aportaciones claves de la fenomenología genética de Husserl a este nuevo terreno de investigación. Y, en cuarto lugar, se desmonta la imagen de una Husserl representacionalista y defensor del solipsismo metodológico hasta hace poco imperante en los estudios cognitivos.
PALABRAS CLAVES: Neurofenomenología, aproximación enactive, fenomenología genética, síntesis pasiva y activa, introspección.
ABSTRACT: The present essay shows the rediscovery of Husserlian phenomenology in the field of the cognitive sciences, in particular in the so called "enactive approach" developed by Evan Thompson. First I refute the mentalistic misunderstanding of Husserl's phenomenology, widely extended in cognitive literature. Second I offer a brief characterization of neurophenomenology and the enactive approach. Third I point some of the basic contributions of Husserl's genetic phenomenology to this new research area. And fourth I dismantle the classical cognitive interpretation of Husserl as a representationalist and solipsist.
KEYWORDS: Neurophenomenology, enactive approach, genetic phenomenology, active and passive synthesis, introspection.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 195-220 ( www.360grados.org )
IVANA ANTON MLINAR Un análisis de la evidencia en la Lógica formal y trascendental de Husserl
RESUMEN: Los aportes de Lógica formal y trascendental en torno a las diferencias que se manifiestan en la evidencia de un juicio constituyen un paso fundamental en la descripción de la experiencia y de la evidencia en general, otorgando al camino unilateral de la expresión y la significación llevado a cabo hasta este punto, su lugar fenomenológico y su propia evidencia, a la vez que descubriendo e ingresando -a través del análisis genético- en la experiencia antepredicativa y su configuración tipificante -que será desarrollada en Experiencia y juicio- en cuanto génesis y forma originaria de toda evidencia.
PALABRAS CLAVES: Evidencia, lógica, juicio, Husserl.
ABSTRACT: The contributions of Formale und transzendentale Logik around the differences that arise in the evidence of a judgement constitute a fundamental step in the description of experience and evidence in general, giving to the unilateral path of expression and meaning carried out till this point its phenomenological place and its own evidence, whereas at the same time discovering and entering -through the genetic analysis- the prepredicative experience and its typifying configuration -that will be developed in Erfahrung und Urteil- as genesis and originary form of all evidence.
KEYWORDS: Evidence, logic, judgement, Husserl.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 221-248 ( www.360grados.org )
YASUHIKO MURAKAMI Sobre la disociación en el momento de la experiencia traumática. El sentido fenomenológico de la psicopatología a la luz de Lévinas
RESUMEN: La disociación, surgida a raíz del acontecimiento traumático, pone de manifiesto algunos caracteres fenomenológicos propios del cuerpo. En primer lugar, la destrucción de la esquematización propia del cuerpo es lo que genera el estado hipnótico. En segundo lugar, sólo si entendemos la facultad de esquematización como relacionada con la auto-conciencia podemos comprender el extraño fenómeno del sí-mismo despegado que se da en el estado de disociación. En tercer lugar, este desmoronamiento de la capacidad esquematizante tiene su origen en la destrucción de un tipo muy especial y fundamental de intersubjetividad (se trata, por así decirlo, de la “phantasia ‘perceptiva’ intersubjetiva”).
PALABRAS CLAVE: Disociación, traumatismo, phantasia, perceptiva, Leib, “Holding”, Winnicott.
ABSTRACT: Dissociation in a traumatic event illustrates some phenomenological features of the body. First, it is the destruction of body’s schematisation that causes the numbing state. Secondly, if the faculty of schematisation is related to the self-consciousness, we can understand the strange appearance of the detached self in the dissociative state. Thirdly, this destruction of the schematisation is based on that of a special kind of intersubjectivity (so to speak, “intersubjective perceptual phantasia”).
KEYWORDS: Dissociation, traumatisme, phantasia, perceptive, Leib, “Holding”, Winnicott.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 249-268 ( www.360grados.org )
ROBERTO OBARRI El concepto metodológico de reflexión en Husserl y en Ricoeur
RESUMEN: Este trabajo describe el concepto de reflexión en la fenomenología de Edmund Husserl y en la hermenéutica de Paul Ricoeur, especialmente en sus trabajos metodológicos y de fundamentación de sus respectivas filosofías. La atención está puesta principalmente en las semejanzas y diferencias entre ambas nociones de reflexión. Con ello se pretende conducir al lector hacia la pregunta que interroga por el sentido de la actividad reflexiva, entendida como capacidad de descubrir y analizar las propias operaciones subjetivas implicadas en la constitución de la vida y del mundo. En último término se pretende revisar el alcance de ambas filosofías y la posibilidad de una conjunción entre ambas.
PALABRAS CLAVES: Reflexión, fenomenología, hermenéutica, Husserl, Ricoeur.
ABSTRACT: This essay describes the concept of reflection in Edmund Husserl´s phenomenology and Paul Ricoeur´s hermeneutics, especially in the methodological and foundation works of their philosophies. The issue is mainly focused on the similarities and differences between both notions of reflection. This tries to lead the reader towards wondering about the meaning of the reflective activity, being understood as the ability to discover and analyse the very subjective operations involved in the constitution of life and world. Finally, the aim is to review the scope of both philosophies and the possibility of a conjunction between them.
KEYWORDS: Reflection, phenomenology, hermeneutic, Husserl, Ricoeur.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 269-290 ( www.360grados.org )
IGNACIO QUEPONS RAMÍREZ Intencionalidad de horizonte y reducción trascendental en la fenomenología de Husserl
RESUMEN: El tema principal es sugerir la continuidad entre las diferentes maneras de entender la reducción fenomenológica en la fenomenología de Husserl. A fin de presentar esta posibilidad argumento a favor de la importancia de la intencionalidad de horizonte como guía del análisis trascendental que parte de la fenomenología del mundo de la vida. Es posible entender el análisis fenomenológico como un método explicitativo que descubre paso a paso las diferentes capas de sentido, tomando como guía la descripción de la estructura del mundo como horizonte implícito de nuestras vivencias.
PALABRAS CLAVES: Husserl, reducción fenomenológica, intencionalidad de horizonte, mundo de la vida.
ABSTRACT: The main issue is to suggest the continuity between the different ways to understand the Phenomenological Reduction in Husserl´s Phenomenology. In order to present for this possibility I argue for the importance of the horizon intentionality as the guide of tran-scendental analysis departing from the phe-nomenology of world of life. It is possible to understand the phenomenological analysis as an explicative method that discover step by step the different layers of sense, taking as a guide of the description the structure of the world as implicit horizon of our lived-experience.
KEYWORDS: Husserl, phenomenological reduction, horizon-intentionality, world of life.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 291-308 ( www.360grados.org )
TORU TANI Trauma, Civilization, Reproduction
RESUMEN: On March 11, 2011, a large earthquake struck Japan and was followed by a series of devastating tsunamis. One of these tsunamis triggered an explosion at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. March 11 was a natural catastrophe (that civilization failed to prevent) on one hand, and a manmade catastrophe (that civilization created and made worse) on the other. The catastrophe was said to be unprecedented and singular. What does it mean to speak/write about a singular event? How did I / we experience this event? A phenomenological analysis leads us to the complex relationship between nature and civilization on one hand, and the problem of trauma experience on the other. A traumatic experience is essentially singular, but it can be reproduced in language, and even more today with the help of (civilization) technology, in visual images that can be recorded, reproduced, repeated, and sent to far corners of the earth. This reproducibility can help us to integrate the trauma within the normal flow of time, but it also conceals from us the root of the trauma and the possibilities of new trauma.
PALABRAS CLAVES: Trauma, civilization, reproduction, phenomenology, disaster, Fukushima, technology, Husserl, Benjamin, Levinas.
ABSTRACT: El 11 de marzo de 2011, un gran terremoto azotó Japón y fue seguido por una serie de devastadores tsunamis. Uno de estos tsunamis provocó una explosión en la planta de Energía Nuclear de Fukushima Daiichi. Lo del 11 de marzo fue, por un lado, una catástrofe natural (que la civilización podía evitar) y, por otro lado, una catástrofe provocada por el hombre (que la civilización ha originado y ha empeorado). Se dice que la catástrofe es singular y sin precedentes. ¿Qué significa hablar/escribir acerca de un acontecimiento singular? ¿Cómo experimentamos nosotros este acontecimiento? Un análisis fenomenológico nos lleva a la compleja relación entre la naturaleza y la civilización, por un lado, y al problema de la experiencia de trauma por el otro. Una experiencia traumática es esencialmente singular, pero puede ser reproducida en lenguaje -y más hoy incluso con la ayuda de la (civilización) tecnología- en imágenes visuales que se pueden grabar, reproducir, repetir y enviar a lejanos rincones de la Tierra. Esta reproducción puede ayudarnos a integrar el trauma dentro del flujo normal del tiempo, pero también ocultarnos la raíz de los traumas y las posibilidades de nuevos traumas.
KEYWORDS: Trauma, civilización, reproducción, fenomenología, desastre, Fukushima, tecnología, Husserl, Benjamin, Levinas.
Sección Extra: MARC RICHIR -------------------------------------------------------------------------
UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 311-314 ( www.360grados.org )
PABLO POSADA VARELA La vivacidad del pensar. Breve presentación de tres textos introductorios de Marc Richir .....
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 315-332 ( www.360grados.org )
MARC RICHIR El sentido de la fenomenología
RESUMEN: El presente artículo se apoya en el comentario de un texto contenido en el § 5 del Apéndice general a las Investigaciones lógicas. A partir de ese texto problematizamos el concepto husserliano (jamás de veras comprendido por Heidegger) de fenómeno. A continuación se presentan algunas aporías relativas a la variación eidética en la exposición que de ella se da en Experiencia y juicio, así como otras relativas al problema de la percepción interna que, en la fenomenología no estándar que a la luz de estas aporías se va perfilando, habrá de entenderse como un contacto de sí consigo, contacto ya entrañado en la idea del Nachschwimmen, metáfora que avanza el citado apéndice de Husserl. Proseguimos con una presentación de lo que entendemos, según la sugerencia que nos hiciera J.-T. Desanti, como “fenomenología no estándar”, esbozando algunos de sus conceptos fundamentales y el modo en el que se inscriben en el espíritu (que no en la letra) de la fenomenología de Husserl por cuanto dicha fenomenología no estándar es una versión de la fenomenología genética, versión que entiende que la estructura de correlación ego-cogito-cogitatum o noesis-hylè-nóema descansa en estructuras (no eidéticas sino esquemáticas) más profundas. Se trata, fundamentalmente, del territorio de la afectividad (no intencional pero tampoco entendida como auto-afección), territorio correspondiente a la parte infigurable de la vivencia, parte a cuya fenomenalización abre lo que entendemos como “epojé fenomenológica hiperbólica”, y donde la phantasia, la afectividad y el esquematismo desempeñan un papel fundamental.
PALABRAS CLAVES: Fenómeno, Vorbild, Nachbild, interfacticidad, esquematismo, contacto de sí consigo, nada sino fenómeno, afectividad, phantasia, epojé fenomenológica hiperbólica, reducción arquitectónica.
ABSTRACT: The present paper takes as its starting point the commentary of a text included in Paragraph 5 of the General Appendix to the Logical Investigations (Logische Untersuchungen). Hinging on that text we bring the husserlian concept of phenomenon (never really grasped in all its depth by Heidegger) to the fore, and some apories regarding eidetic variation are posed as they are to be found in Erfahrung und Urteil, as well as others pertaining to the problem of inner perception which, in non-standard phenomenology, as it results from such apories, is to be construed as a contact of the self with itself, already implied in the idea of Nachschwimmen which the referred appendix by Husserl puts forward. We then turn our attention to a pre-view of what we take to be (according to a proposal by J.T. Desanti) “non standard phe-nomenology”, thereby sketching some of its fundamental concepts and the way in which they are intertwined and interspersed with the spirit (but not with the words per se) of Husserl’s phenomenology, the former being but a modulation of genealogical phenomenology, that is, a version which takes the structure of the correlation ego-cogito-cogitatum or, for that matter, that of noesis-hylè-nóema to rely on deeper structures (not of an eidetic nature, but rather on schematic ones). We are then dealing, basically, with the realm of affectiveness (neither intentional nor taken as self-affection), a domain which corresponds to the non-figurative (nor figurable) dimension of experience, dimension whose phenomenalization opens up what we call “hyperbolic phenomenological epoje”, in which phantasia, affectivity and schematism play a fundamental role.
KEYWORDS: Phenomenon, Vorbild, Nachbild, interfacticity, schematism, self-contact, nothing but phenomenon, affectivity, phantasia, hyper-bolic epoché, architectonical reduction.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 333-348 ( www.360grados.org )
MARC RICHIR Phantasia, imaginación e imagen
RESUMEN: Este artículo se basa en el texto nº1 del tomo XXIII de Husserliana, Phantasia, conciencia de imagen, recuerdo. En primer lugar entendemos que Husserl es el mayor crítico de la filosofía de la representación que ha dado el siglo XX. No sólo en punto a la percepción; también, como se verá, en punto a la phantasia. Sin embargo, por la misma razón, probablemente ha sido también el más fino analista del fenómeno de la representación entendido, ahora sí, como conciencia de imagen. Husserl estudia el fenómeno de la conciencia de imagen en el texto principal de Hua XXIII, diseccionándolo, con una acribia sin precedentes, en sus componentes de soporte físico (ausente en el caso de la Imagination o la Einbildungskraft, a distinguir de la phantasia), Bildobjekt y Bildsujet. Mención especial merece el escurridizo estatuto ontológico (de innúmeras consecuencias, por ejemplo en psicopatología) del Bildobjekt que se entiende, en términos de Husserl, como Fiktum. Phantasia de un lado, imaginación y conciencia de imagen de otro, constituyen dos tipos esencialmente distintos de acto, con estructuras distintas. La phantasia es un acto tan directo e inmediato como la percepción, y carece de toda mediación por un Bildobjekt. A la luz del texto nº1 de Hua XXIII recogemos las características del no presente de la phantasia (distinto del no presente de la imaginación): la phantasia, amén de no presente, es proteiforme, intermitente y discontinua. Las paradojas relativas a los phantasmata de las apariciones de phantasia (Phantasieerschei-nungen) nos conducirán a proponer una nueva interpretación de la representificación (Vergegenwärtigung) phantaseante como re-temporalización en presencia (sin presente asignable). Por último analizamos el proceso de transposición arquitectónica de la phantasia en imaginación para terminar retomando la crítica, esbozada al principio del texto, de la perspectiva de las neurociencias en el análisis de la conciencia.
PALABRAS CLAVES: Conciencia de imagen, imaginación, Phantasia, Bildobjekt, Bildsujet, Fiktum, apercepción de Phantasia, presentificación, fase de presencia.
ABSTRACT: The present paper hinges on text nº1 of volume XXIII from Husserliana, called Phantasia, Bildbewusstsein, Erinnerung. To begin with, we take Husserl to be the biggest and profoundest critic of the philosophy of representation in the 20th century, not only with regard to perception, but also, and foremostly, as we will have the opportunity to show, pertaining to what he labeled phantasia. However, on precisely the very same grounds, he has probably been the subtlest analyst of the phenomenon and fact of representation, now indeed taken as conscience of image (Bildbewusstsein). Husserl dissects the phenomenon of Bildbewusstsein in the main text of Hua XXIII, tearing it apart, with unprecedented accurateness, into its components with a physical substrate (which is absent in the case of the Imagination or the Einbildungskraft, which are to be distinguished from the Phantasia), namely, the Bildobjekt and the Bildsujet. Special reference has to be made to the blurry (even murky) ontological status of the Bildobjekt (with innumerable consequences, for instance, in Psychopathology), this being construed, in Husserlian terms, as Fiktum. Phantasia on the one hand, imagination and Bildbewusstsein on the other, happen to be two essentially distinct types of act, with accordingly different structures. The phantasia is as direct and immediate an act as perception itself, and lacks any mediation or go-between via any Bildobjekt whatso-ever. At the light of Text nº 1 from Hua XXIII, we summarize the main features of the not being present which is characteristic of the phantasia (not to be taken for the not present of the imagination): the phantasia, other than not present, happens to be protean, intermittent and discontinuous. The paradoxes which then emerge with regard to the phantasmata of the phantasia appearances (Phantasieerscheinungen) will lead us to propose a new interpretation of the phantasizing presentification (Vergegenwärtigung) as re-temporalization in praesentia (without any assignable present). Last but not least, an analysis is provided of the process of architectonical transposition of the phantasia into imagination, concluding with the criticism, already sketched at the beginning of the text, of the approach of neurosciences to the analysis of consciousness.
KEYWORDS: Image consciousness, imagination, Phantasia, Bildobjekt, Bildsujet, Fiktum, Phantasia appearance, Phantasia appercep-tion, Phantasmata, Presentification, presence fase.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 349-366 ( www.360grados.org )
MARC RICHIR Leiblichkeit y Phantasia
RESUMEN: Nuestro texto parte de la presentación de algunas paradojas fundamentales relativas a la intersubjetividad con las que Husserl ha de bregar en los tres tomos sobre Inter-subjetividad: la del estatuto fenomenológico del sentir vida en el otro, así como la paradoja de la coexistencia transcendental de una pluralidad de aquíes, absolutos todos ellos. La Phantasie (y no la Imagination, salvo, precisamente, en casos psicopatológicos) se revela como compo-nente esencial del complejo acto de la Einfühlung, lo cual manifiesta, a su vez, la importancia del Phantasieleib como dimensión del Leib (distinta del Körper) en el ámbito de la intersubjetividad. El Phantasieleib permite una mímesis activa, no especular y desde dentro que configura la base fenomenológica de la intersubjetividad: a saber, lo que denominamos “Interfacticidad”. Una nueva lectura, más fidedigna, de algunos elementos de la tan injustamente malinterpretada y simplificada Vª Meditación cartesiana de Husserl permite advertir la complejidad de la relación con el otro a la luz de los conceptos husserlianos de Innenleiblichkeit y de Aussenleiblichkeit, complejidad que va bastante más allá de la mera distinción entre “carne (Chair)” y “cuerpo (Corps)” y dibuja el concepto de Zwischenleiblichkeit. La entrada de la imaginación en el territorio de la afectividad disuelve la íntima relación entre afectividad y phantasia. Un análisis de la relación entre imaginación y afecto permite esbozar un tratamiento fenomenológico del trauma y de la estructura del fantasma (en psicoanálisis). Ello nos conducirá a presentar el concepto de Phantomleiblichkeit como Leibhaftigkeit (Binswanger) en secesión, conceptos que nos permitirán un tratamiento estrictamente fenomenológico de algunos casos de fijación de la Spaltung como puedan ser el de la esquizofrenia y otros desarreglos que tienen como consecuencia la ruptura del espacio transicional (Winnicott).
PALABRAS CLAVES: Leib, Phantasieleib, esquematismo, mímesis activa, no especular y desde dentro, Phantomleib, L. Binswanger, D. W. Winnicott, Fear of breakdown, espacio transicional.
ABSTRACT: The present paper relies on the presentation of some foundational paradoxes concerning intersubjectivity with which Husserl himself had to come to grips in the three volumes on Intersubjectiviy, namely, those of the phenomenological status of feeling life in the Other (Einfühlung), as well as the paradox of the transcendental coexistence of a plurality of many here (hic), all of them absolute. It is Phantasie, and not Imagination (save for the cases, precisely, of psychopathologies) that is revealed here as an essential component of the complex act of Einfühlung, which in its turn underlines the importance of Phantasieleib as dimension of the Leib (distinct from that of the Körper) in the domain of intersubjectivity. The Phantasieleib allows for an active, not mirroring, inner mimesis, which makes up the phe-nomenological basis for intersubjectivity, that is, what we call “interfacticity”. A new and more accurate reading of some elements of the so frequently misinterpreted (when not blatantly simplified) Fifth Cartesian Meditation by Husserl allows us to witness the complexity of the relation to the Other at the light of the concepts (coined by Husserl himself) of Innenleiblichkeit and Aussenleiblichkeit. Complexity which goes well beyond the mere distinction between “flesh” (French: Chair) and “body” (French: Corps), thus outlining the concept of Zwischenleiblichkeit. Imagination coming in the way of affectivity amounts to diluting the intimate relationship which holds between affectivity and phantasia. An account of the relationship between imagination and affect allows us to sketch a phenomenological approach to traumata as well as to phantom structures in psychoanalysis. That will lead us to introduce the concept of Phantomleiblichkeit as Leibhaftigkeit (taken from Ludwig Binswanger) in secession, both of them concepts which open the possibility of a strictly phenomenological treatment of some cases of fixation of the Spaltung as they appear in schizophrenia and other disorders which lead to the splitting of the transitional space (Winnicott).
KEYWORDS: Leib, Phantasieleib, schematism, Active not mirroring inner mimesis, Phantomleib, L. Binswanger, D. W. Winnicott, Fear of breakdown, transitional space.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 367-382 ( www.360grados.org )
PABLO POSADA VARELA Acceder a la fenomenología de Marc Richir. Algunas claves hermenéuticas para la recepción de Richir en España
RESUMEN: Postfacio a los tres textos introductorios de Marc Richir
ABSTRACT: Afterword to three introductory texts by Marc Richir
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 383-406 ( www.360grados.org )
SACHA CARLSON El cartesianismo de Richir. Aproximación a la "Tercera meditación fenomenológica"
RESUMEN: Este artículo trata de poner en claro el estatuto del “cartesianismo” de Richir en su tercera Meditación fenomenológica, en la cual Richir propone una nueva versión de la reducción fenomenológica. Mostraremos en primer lugar cómo Richir centra su lectura de Descartes sobre el carácter hiperbólico de la duda, descubriendo en él un momento propiamente fenomenológico. Examinaremos luego el modo en el que Richir ensaya un acercamiento del cogito cartesiano respecto de la concepción heideggeriana del ser-para-la-muerte. Por último, explicaremos cómo Richir critica esta “vía cartesiana” (y, por ende, también heideggeriana) para elaborar su propia concepción de la facticidad.
PALABRAS CLAVES: Richir, fenomenología, fenómenos, Meditaciones fenomenológicas, Descartes, Heidegger, reducción, Epojé, hipérbole, facticidad.
ABSTRACT: This article proposes to study the status of Richir's cartesianism in his third Méditation phénoménologique, where a new approach to phenomenological reduction has been suggested. As a beginning, we will show how Richir focuses his reading of Descartes on the hyperbolic nature of the doubt, and detects in the text a neatly phenomenological moment. Then, we will study the ways Richir gets closer the Cartesian cogito and the Heidegger's concept of Being-towards-death. And finally, we will explain how Richir critises the Cartesian (and Heideggerian) way” in order to develop his own conception of the facticity.
KEYWORDS: Richir, phenomenology, phenomena, Phanomenological Meditations, Descartes, Heidegger, reduction, Épochè, hyperbol, facticity.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 407-430 ( www.360grados.org )
ALEXANDER SCHNELL Phantasia y percepción en Marc Richir
RESUMEN: El presente estudio busca clarificar el papel de la phantasía en la refundación de la fenomenología transcendental de Marc Richir (en particular desde Phénoménologie en esquisses, de 2000). A partir del análisis de la phantasia y de la imaginación -que toma apoyo en las Lecciones de Husserl de 1904/1905- el autor pone de manifiesto la relación de la phantasía tanto con la percepción como con el lenguaje, al tiempo que trata de elucidar el estatuto temporal de dichos elementos.
PALABRAS CLAVES: Apercepción, imaginación, lenguaje, percepción, Phantasía, temporalidad, transposición arquitectónica.
ABSTRACT: The aim of this paper is to clarify the role of phantasía in Marc Richir’s refoundation of transcendental phenomenology (especially since Phénoménologie en esquisses, 2000). Beginning with the analysis of phantasía and imagination -that lies upon Husserl’s Lecture of 1904/05- the author highlights the relationship of phantasía both with perception and language, as he tries to understand their temporal status.
KEYWORDS: Apperception, architectonical transposition, imagination, language, perception, Phantasía, temporality.
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UNED-SEFE - Investigaciones Fenomenológicas, Nº 9 (2012), 431-471 ( www.360grados.org )
PABLO POSADA VARELA Arquitectónica y concrescencia. Prolegómenos a una aproximación mereológica de la arquitectónica fenomenológica
RESUMEN: Este artículo trata de sentar las bases de una aproximación arquitectónica a la mereología. A tal fin elaboramos un acercamiento intuitivo (y literario) a la idea de concreción fenomenológica y a la estructura del fenó-meno en sentido fenomenológico, accediendo a una primera noción, provisional, de lo que habrían de ser las concrescencias hiperbólicas.
PALABRAS CLAVES: Fenómeno, concreción, mereología, arquitectónica, concrescencia, hipérbole, fenomenologizar, genio maligno, Husserl, Fink, Richir, Ramón Gómez de la Serna, José Bergamín.
ABSTRACT: The aim of this paper is to settle down the basis for an architectonical approach of mereology. In this regard, we begin by developing, in the very first part of the pre-sent work, an intuitive (and literary) approach to the idea of phenomenological concreteness, as well as to the structure of the phenomenon in a genuine phenomenological sense. We then come up with a first, provisory notion, of what hyperbolic concrescences ought to be.
KEYWORDS: Phenomenon, concreteness, mereology, architectonics, concrescence, hyperbole, phenomenologizing, Genius Malignus, Husserl, Fink, Richir, Ramón Gómez de la Serna, José Bergamín.
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Autopresentaciones
Francisco Conde Soto Tiempo y conciencia en Edmund Husserl. Santiago de Compostela, Servicio de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela, 2009 ..... p. 475-482
Urbano Ferrer Santos, Sergio Sánchez Migallón La ética de Edmund Husserl. Sevilla/Madrid, Thémata/Plaza y Valdés, 2011 ..... p. 483-486
Fernando Ojea Sentido del nacimiento y origen del sentido (Una reconstrucción filosófica del pensamiento de Freud). Madrid, Arena Libros, 2009. // El nacimiento y la pregunta fundamental de la filosofía. Madrid, Arena Libros, 2010. // Nacimiento y filiación. Madrid, Arena Libros, 2012 ..... p. 487-496
Reseñas
Ferran Garcia Querol Mª Carmen López Sáenz, Jesús M. Díaz Álvarez (Eds.), Racionalidad y relativismo. En el laberinto de la diversidad. Madrid. Biblioteca Nueva. 2012, 304 pp. ..... p. 499
Emilio Ginés Morales Cañabate Luis Álvarez Falcón (Ed.), La sombra de lo invisible. Merleau-Ponty 1961-2011. Madrid. Eutelequia. 2011, 347 pp. ..... p. 513
Balbino A. Quesada Talavera Javier San Martín, La fenomenología de Ortega y Gasset. Madrid. Biblioteca Nueva/ Fundación Ortega y Gasset-Gregorio Marañón. 2012, 217 pp. ..... p. 523
Sonia E. Rodríguez García Javier San Martín y Tomás Domingo Moratalla (Eds.), Perspectivas sobre la vida humana: cuerpo, mente, género, persona. Madrid. Biblioteca Nueva. 2010, 210 pp. ..... p. 535 |