Sumario:
Cuadernos de filología Clásica. Estudios Griegos e Indoeuropeos
Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid
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- Volumen 17 (2007) -
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Contents 2 Indoeuropeo, indo-hitita y nostrático ALONSO DE LA FUENTE, José Andrés 5 Palabras Clave: (Proto-)indo-hitita, (proto-)indoeuropeo, (proto-)nostrático, lingüística histórica. Proto-)Indo-Hittite, (Proto-)Indo-European, (Proto-)Nostratic, historical linguistics. Resumen: Para poder comprender la más profunda prehistoria de las lenguas indoeuropeas es necesario conocer la polémica surgida en torno a la «hipótesis indo-hitita». Por supuesto, los partidarios de la «hipótesis nostrática» deben igualmente tener en cuenta esta disputa, sobre todo porque la «hipótesis indo-hitita» parece corroborar muchos aspectos clave de la reconstrucción nostrática. El objetivo principal de este artículo es mostrar el grado de relación que existe entre la versión clásica de la lengua proto-indoeuropea y estas dos propuestas. In order to understand the deepest prehistory of the Indo-European languages is necessary to know the controversy about the «Indo-Hittite hypothesis». Of course, supporters of the «Nostratic hypothesis » must take into account this discussion too, above all because the «Indo-Hittite hypothesis» seems to corroborate many key aspects of the Nostratic reconstruction. The main goal of this paper is to show the degree of relationship between the classical version of the Proto-Indo-European language and these two proposals. The Shield of Achilles and Indo-European Tradition ALLEN, Nicholas J. 33 Palabras Clave: Achilles; shield; Indo-European heritage; Forms of wealth; Pentadic ideology. Aquiles; Escudo; Herencia indoeuropea; Formas de riqueza; Ideología pentádica.
Resumen: How far do the scenes depicted on the shield of Achilles form a coherent structure reflecting early Indo-European patterns of thought? Dumézil thought this ideology had three main compartments (‘functions’): F1, relating to wisdom and the sacred; F2, to physical force and war; F3, to fecundity and wealth; but many contexts demand that we also recognise at the bottom of the hierarchy an F4- and at the top F4+, respectively devalued and valued Otherness. Achilles’ shield is organised into boss, concentric bands, and rim. Yoshida in 1964 connected the bands to the classical functions (roughly, city at peace F1; city at war F2; agriculture F3). But the firmament at the centre and Ocean at the rim doubtless reflect F4+ and F4-. The agricultural scenes show ploughing, grain harvest, grape harvest, cattle rearing and sheep, the two forms of livestock reflecting an IE distinction between larger and smaller domesticated animals. This distinction is situated by Watkins within an IE taxonomy of wealth which also includes ‘grain and grape’, and metals. So the F3 part of the shield largely corresponds to Watkins’ taxonomy (metals being used in making the shield). But it can also be analysed functionally: ploughing F4+; grain harvest with sacrifice F1; grape harvest F2; paired livestock scenes F3; (non-living) metals F4-. If so, the pentadic ideology is reflected both in the shield as a whole and within one of its component parts. ¿En qué medida las escenas representadas en el escudo de Aquiles constituyen una estructura coherente que refleja antiguas pautas de pensamiento indoeuropeas? Dumézil creía que esa ideología tenía tres componentes principales («funciones»): F1, relacionada con la sabiduría y lo sagrado; F2, con la fuerza física y la guerra; F3, con la fecundidad y la riqueza; sin embargo, muchos contextos exigen que en la parte inferior de la jerarquía se reconozca una F4- y en la superior, una F4+, que serían, respectivamente, una «Otredad» devaluada y una valorada. El escudo de Aquiles se organiza en umbo, bandas concéntricas y borde. En 1964 Yoshida puso en relación las bandas con las funciones clásicas (resumidamente, ciudad en paz F1; ciudad en guerra F2; agricultura F3). Pero el firmamento que se encuentra en el centro y el Océano en el borde sin duda reflejan F4+ y F4-. De princesas a esclavas. En Troya. (Heroínas de la mitología griega III) ESTEBAN SANTOS, Alicia 45 Palabras Clave: Mujeres; Mitología; Esclavitud; Guerra; Guerra de Troya; Hombre/ mujer; Concubinato; Concubina/esposa; Mujeres rebeldes y mujeres sumisas; Mujeres víctimas; Eurípides; Esquilo; Sófocles; Homero; Tragedia griega, Épica griega. Women; Mythology; Slavery; War; Trojan War; Man /woman; Concubinage; Concubine /wife; Rebel women and submissive women; Victim women; Euripides; Aeschylus; Sophocles; Homer; Greek tragedy; Greek epic. Resumen: Este trabajo trata de nuevo de las mujeres troyanas, pero ahora centrándose en el cambio esencial en su status social y personal, porque todas ellas —incluso la reina y las princesas— pasaron a ser esclavas y concubinas de hombres que mataron a su familia y destruyeron su ciudad. Hablamos sobre Briseida, Criseida, Tecmesa, Hécuba, Políxena, Casandra y Andrómaca —y también de Hesíone— y podemos observar analogías y asimismo oposiciones relevantes entre ellas, especialmente en lo que respecta a su actitud, sumisa o rebelde. This paper deals again with the Trojan women, but now focussing on their essencial change of social and personal status, because all of them —even the queen and the princesses— became slaves, and concubines of men who had killed their family and destroyed their city. We talk about Briseis, Chryseis, Tecmessa, Hecuba, Polyxena, Andromache and Cassandra —and also about Hesione— and we can see important analogies and oppositions between them, especially with regards to their respective attitude, submissive or rebel. Formas de deconstrucción social en la Ilíada: el enfado y la ira MONTES MIRALLES, M.ª Yolanda 77 Palabras Clave: Enfado; Ira; Mantenimiento orden aristocrático; Deconstrucción orden aristocrático; Mito iliádico. Anger; Wrath; Preservation of aristocratic order; Deconstruction of aristocratic order; Iliadic myth. Resumen: El lenguaje social exclusivista de los principales (agathoi) en el seno de la sociedad iliádica recoge toda una serie de mecanismos/estrategias que pretenden el mantenimiento del kosmos aristocrático y, asimismo, estipula aquellos comportamientos que deconstruyen dicho orden social. Entre estos últimos se encuentran las manifestaciones del enfado y la ira. Dedicaremos las próximas páginas al análisis de algunos de los términos y construcciones lingüísticas más destacadas dentro de este campo semántico en aquellos contextos psico-sociales recurrentes en los que aparecen. Eludiremos en ciertos momentos la aportación de equivalentes lexicográficos, dado que trabajamos con vocablos tras los que late un universo simbólico con un sentido específico para aquellos que los emplean. The exclusive social language that agathoi display in the Iliad includes a series of procedures/strategies aimed at the preservation of aristocratic kosmos and set those behaviours that deconstruct the above mentioned order. Among those, anger and wrath. The following pages deal with the analysis of some of the most noteworthy words and linguistic forms related to fury and those psycho-social contexts in which they appear. Sometimes any translation will be avoided, since the terms we are working on are cultural as well as symbolic. Deyanira y Heracles en Sófocles. La esposa y el héroe: dos mundos opuestos LÓPEZ FÉREZ, Juan Antonio 97 Palabras Clave: Sófocles; Traquinias; Amor; Matrimonio; Sociedad; Mito; Esposa; Esposo; Mundos opuestos. Sophocles; Trachiniae; Love; Marriage; Society; Myth; Wife; Husband; Opposite worlds. Resumen: Sófocles presenta las Traquinias con un argumento sencillo: una esposa solitaria (Deyanira) vive en el hogar familiar, temerosa de lo que pueda ocurrirle a su marido (Heracles), que, casi siempre, está lejos de los suyos y que, con frecuencia, mantiene relaciones sexuales con otras mujeres. Heracles, respetuoso siempre con las divinidades, se nos presenta despreocupado por su familia (esposa, hijos, hogar). En el colmo de su desmesura y brutalidad envía a su mansión a su joven amante (Yole), sin dar ninguna explicación. Deyanira, paciente hasta entonces, decide atraerse a su esposo mediante un filtro amoroso, que, en realidad, resultará un veneno mortal. Si Deyanira se quita la vida de un modo varonil, atravesándose con una espada, Heracles, gravemente enfermo, llora como una mujer, pide auxilio y piedad, no es capaz de nada, y, en cierto modo, se feminiza. Análisis de los pasajes más destacados, subrayando la oposición de los dos mundos: la esposa paciente y el héroe brutal y desconsiderado Sophocles offers a simple plot in his Trachiniae: a lonely wife (Deianeira) lives at home, fearful of any evil which could occur to her husband. He very often is out of his house and has frequent sexual intercourses with other women. Heracles, always respectful with gods, does not care about his family: wife, children, home. As final proof of his insolence and brutality he sends his lover (Iole) to his home, without any explanations. Deianeira, always pacient till then, decides to conquer her husband with a love potion, which will really be a letal poison. Deianeira kills herself in a rather virile manner, running herself through with a sword Heracles, seriously ill, cries like a woman, asks for help and piety, unable of anything, and adquires some rather feminine ways. Exam of conspicuous passages of the piece, underlining the opposition of two worlds: the pacient wife in front of a brutal and thoughtless hero. Las ψυχας ενέρων del fr. 912 Kannicht de Eurípides y la columna VI del Papiro de Derveni - ψ MACÍAS OTERO, Sara Mª 145 Palabras Clave: fr. 912 Kannicht; Papiro de Derveni; Yuca; ψυχας ενέρων (almas de los muertos); Démones; Erinis; Euménides. 912 Kannicht fragment; Derveni Papyrus; Yuca; (souls of the dead); Daimones; Erinis; Eumenides. Resumen: El fr. 912 Kannicht de Eurípides resulta oscuro en su interpretación religiosa. Se trata de una plegaria donde en un momento determinado (el v. 9) se demanda la presencia de «almas de los muertos» para que ayuden a conocer la verdad de diferentes cuestiones existenciales. El v.9 es uno de los puntos más conflictivos del pasaje, sobre todo a la hora de determinar la identidad de esas almas. Mi propuesta es que se trate de unos seres intermedios que prestarían su ayuda a los fieles en determinado momento del ritual, y que podrían identificarse con démones benefactores, puesto que éstos también son untipo de almas. Las Euménides también serían este tipo de démones, mientras que las Erinis serían démones vengadores que por el contrario podrían dificultar en el proceso iniciático. En el Papiro de Derveni se menciona a las Euménides como almas que han sido apaciguadas y que sirven de intermediarias entre hombres y dioses y viceversa. Los testimonios que hemos recogido de Platón, Plutarco y Porfirio hablan de los démones como una suerte de almas que median entre el mundo humano y el divino y que, cuando son beneficiosos, proporcionan revelaciones y guían al ser humano. En el fr. 912 de Eurípides se presenta un cuadro religioso coherente con las creencias órficas y complementario del Papiro de Derveni en relación a la presencia de los démones en el ritual órfico. The Euripides’ 912 Kannicht fragment is very dark in its religious interpretation. It is a prayer whose ninth verse demands the presence of «the souls of the dead» so they help to know the truth about a number of existential questions. This ninth verse is one of the most conflictive points in this passage, specially in determining these souls’ identity. I propose to think them a kind of intermediate beings who would help the faithful in a moment of the ritual, and who would be identified with benefactor daimones, because they are also a kind of souls. The Eumenides would also be this type of daimones, while the Erinis would be avenging daimones that, on the contrary, would hinder the initiatic process. In the Derveni Papyrus, the Eumenides are mentioned as souls who have been pacified, and who are intermediaries between men and gods, and vice versa. The testimonies that I have collected of Plato, Plutarch and Porphyry speak of daimones as a kind of souls that mediate between the human and the divine worlds, and that, when they are beneficial, give revelations and guide humans. In Euripides’ 912 fragment a religious picture is presented that is coherent with the orphic beliefs and complementary of the Derveni Papyrus in relation to the daimones’ presence in orphic ritual. Terror e imperialismo: el caso de Mitilene GIL, Luis 163 Palabras Clave: Cleón; Diódoto; Mitilene; Imperialismo; Justicia; Razón de estado; άπόστασις; Libertad; Tiranía; Castigo; Terror; Pena de muerte; Guerra civil. Cleon; Diodotus; Mytilene; Imperialism; Justice; Raison d’êtat; άπόστασις; Liberty; Tyranny; Punishment; Terror; Death penalty; Civil war. Resumen: Frente a otras defecciones (las de Naxos, Tasos, Eubea, Samos, Anfípolis), Tucídides estima que la de Mitilene marca un punto de inflexión en la guerra del Peloponeso. A la luz de la valoración de la libertad, del crimen y el castigo según la mentalidad más o menos contemporánea (testimonios de Hdt, Thuc., Xen., Lys., Plat., Dem.), y del contenido del logos epitaphios y del último discurso de Pericles, este artículo analiza los de Cleón y Diódoto (Thuc. III 37-48). Si Cleón toma como referentes la justicia (entendida como venganza) y la razón de estado, Diódoto se atiene exclusivamente a la conveniencia de Atenas. Niega el valor ejemplarizante de la pena de muerte por primera vez en la historia de Occidente, y sostiene que hay que librar al demos de la ejecución general de los mitileneos propuesta por Cleón, ya que es el único aliado que le queda a Atenas en las ciudades de la liga ática. La creciente brutalidad de la guerra del Peloponeso, Tucídides parece atribuirla al tipo de oratoria judicial empleado en las deliberaciones políticas, cuyo mejor ejemplo es el discurso de Cleón, y a la progresiva ideologización de la contienda, cuyo punto de partida se percibe en el discurso de Diódoto. Alianzas y pactos deben buscarse y hacerse, no con los gobiernos de las ciudades, sino con la facción política más afín a la propia. Esta ideologización transforma los conflictos internacionales entre las poleis griegas en guerras civiles con el plus de ferocidad que éstas comportan. According to Thucydides, unlike others (those of Naxos, Thasos, Euboea, Samos, Amphipolis) the ajpovstasi" of Mytilene marks a turning point in the Peloponnesian war. This paper analyzes Cleon’s and Diodotus’ speeches (Thuc. III 37-48) in the light of contemporay ideas on freedom, crime and punishment (statements of Hdt, Thuc., Xen., Lys., Dem.), also taking into account the logos epitaphios and Pericles’ last speech. Cleon’s line of argument is based upon to; divkaion (viewed as retalation) and to; sumfevron on behalf of Athens. Diodotus argues exclusively on the basis of convenience. For the first time in Western history Diodotus contends that death penalty is no deterrent for crime and stands for sparing the Mytilenean demos in the execution of all men proposed by Cleon, since the demos is Athens’ only remaining ally in the Attic League of cities. The cause of increasing brutality in war is seemingly ascribed by Thucydides to the judicial oratory used in political deliberations (exemplified by Cleon), and to its progressive ideologization, the starting point of which can be seen in Diodotus’ speech. Cities must seek and conclude alliances not with governments in place, but with the faction in the other city that bears the greatest political affinity with them. Such ideologization transforms international conflicts between poleis into civil wars, usually more ruthless and sanguinary than external wars. Inicios y finales de los tratados del Corpus Hippocraticum RODRÍGUEZ ALFAGEME, Ignacio 183 Palabras Clave: Corpus Hippocraticum; Retórica; Incipit; Explicit. Corpus Hippocraticum; Rhetoric; Incipit; Explicit. Resumen: El estudio de las frases que abren y cierran los escritos del Corpus Hippocraticum permite establecer varios inicios prototípicos que se relacionan con el carácter oral o escrito de aquéllos. The study of the phrases that open and close the writings of the Corpus Hippocraticum allows to establish several prototypal beginnings that relate to its oral or written character. όκως no subordinado en el Corpus Hipocrático GONZÁLEZ MARTÍN, Ana María 203 Palabras Clave: Corpus Hipocrático; όκως Hippocratic Corpus; όκως Resumen: En el Corpus Hipocrático όκως presenta, además de su valor mayoritario como conjunción subordinante, un valor menor como introductor de oración no subordinada que ha sido, tradicionalmente, interpretado como una construcción elíptica de un verbo principal de semantismo marcado. Nuestro objetivo, en el presente artículo, es no solo definir sintáctica y semánticamente este tipo de construcción con el fin de establecer su valor, sino también estudiar las posibles relaciones entre este uso marginal y el valor mayoritario de como conjunción subordinante. In the Hippocratic Corpus, όκως possesses, besides its common function as hypotactic conjunction, a less common value as independent-sentence introducer, which has traditionally been interpreted as an elliptical construction (v. cavendi, efficiendi ...) Our objective in this paper is not just to define syntactical and semantically this kind of construction in order to establish its value, but also to study the relationship between this marginal use and the most common value of o{kw" as hypotactic conjunction. Autoridad poética y tradición literaria en Herondas (mimo VIII) y Teócrito (Idilio 7) FERNÁNDEZ, Claudia N. 215 Palabras Clave: Teócrito; Herondas; Dichterweihe; Intertextualidad. Theocritus; Herondas; Dichterweihe; Intertextuallity. Resumen: El presente trabajo examina los puntos de contacto entre el idilio 7 de Teócrito —«Las Thalysias»— y el fragmentario mimo VIII de Herondas —«El sueño»— y, habida cuenta de la costumbre de los poetas helenísticos de aludir a la poesía de sus coetáneos, se sugiere la hipótesis de que el mimo herondeo en cuestión refiera la influencia del modelo teocriteo. Esta instancia permitiría explicar algunos de los pasajes más controvertidos del mimo: el disfraz de rústico que elige el autor para presentarse en el relato del sueño, el escenario campestre en el que desarrolla sus acciones, la presencia de otros pastores enigmáticos, inclusive la inusual estructura enmarcada del poema. Al mismo tiempo se propone interpretar el idilio 7 con la experiencia de haber leído a Herondas. The aim of this article is to examine the similarities between Theocritus’ Seventh Idyll —«The Thalysia»— and the fragmentary mime VIII of Herondas —«A Dream»— and, according to the custom of Hellenistic poets to allude to their coetaneous’ poetry, it suggests the hypothesis that the mime of Herondas reports the influence of Theocritus’ Idyll. This circumstance allows us to explain some of the more controversial passages of the mime: the rustic disguise the author chose to present himself in the dream’s tale, the country setting, the presence of other enigmatic herdsmen, even the poem’s unusual framed pattern. It also proposes to interpret the Seventh Idyll with the experience of having read Herondas. La patria de Pausanias (Notas de lectura a Paus. V, 13, 7): Magnesia del Sípilo y Esmirna SÁNCHEZ HERNÁNDEZ, Juan Pablo 233 Palabras Clave: Segunda Sofística; Pausanias; Crítica textual; Lidia; Esmirna; Arqueología. Second Sophistic; Pausanias; Textual Criticism; Lydia; Smyrna; Archaeology. Resumen: El artículo se centra en la interpretación de Paus. V, 13, 7 de Habicht en su obra Pausanias und Seine Beschriebung Griechenlands, (Munich:1985), fundamentando la idea de un Pausanias de Magnesia del Sípilo en Lidia. Un estudio completo de las citas y la bibliografía arqueológica indican que quizás la cercana ciudad de Esmirna, centro cultural y administrativo de la Segunda Sofística, sería la verdadera patria intelectual de Pausanias. This article focuses on Habicht’s interpretation on Paus. V, 13, 7 in his work Pausanias und seine Beschriebung Griechenlands, (Munich:1985), who argues that Magnesia ad Sipylum in Lydia was Pausanias’ birthplace. However, other quotations from Pausanias’ Periegesis in comparison to Epigraphy and Archaeology point to Smyrna as the main cultural and administrative center of the Second Sophistic to which Pausanias would be more related. La Odisea como antecedente literario de Alfanhuí, de Rafael Sánchez Ferlosio SANZ MORALES, Manuel 249 Palabras Clave: Tradición clásica; Homero; Odisea; R. Sánchez Ferlosio, Alfanhuí. Classical Tradition; Homer; Odyssey; R. Sánchez Ferlosio; Alfanhuí. Resumen: Este trabajo sugiere la posibilidad de que varios motivos literarios, especialmente de carácter fantástico, que aparecen en la novela Industrias y andanzas de Alfanhuí (1951) de Rafael Sánchez Ferlosio (nacido en 1927 y premio Cervantes en 2004), estén influidos por elementos fantásticos similares de la Odisea homérica. Además de estudiar la aparición de dichos motivos en la novela, y como apoyo de la hipótesis planteada, se aducen datos externos que ponen de manifiesto el interés que Ferlosio ha sentido por la literatura grecolatina en general y por Homero y la Odisea en particular. This article suggests that some literary motives, most of them fantastic in nature, that may be found in the novel Industrias y andanzas de Alfanhuí (1951), by Rafael Sánchez Ferlosio (a writer born in 1927, who won the Cervantes Prize in 2004), were derived from, and inspired by, similar fantastic elements in Homer’s Odyssey. The above mentioned motives are analysed, and some external facts are adduced, in order to support the suggested hypothesis. Said external facts show that Ferlosio was deeply interested in the literature of Greece and Rome, and in Homer and the Odyssey in particular Reseñas 263
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