Sumario:
Cuadernos de Filología Italiana
Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid
- Volumen 15 (2008) -
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3. Sumario / 5. Contents Frasi Scisse in italiano e in francese orale: evidenze dal C-ORAL-ROM - Cleft Sentences in Spoken Italian and French: Samples from C-ORAL-ROM ROGGIA, Carlo Enrico 9 Palabras Clave: Costruzioni marcate; Linguistica dei corpora; Sintassi contrastiva. Marked constructions; Corpus linguistics; Comparative syntax. Resumen: L’articolo propone un censimento delle costruzioni che nelle due lingue possono essere definite “frasi scisse”, e ne esamina la distribuzione quantitativa nelle due sezioni italiana e francese del corpus orale romanzo CORAL-ROM. I confronti vengono istituiti a diversi livelli: numero di attestazioni; funzione sintattica dell’elemento focalizzato; struttura intonativa; distribuzione in rapporto ai parametri di formalità/informalità e monologicità/dialogicità. L’analisi quantitativa è integrata da osservazioni qualitative, basate su un uso euristico della traduzione in italiano degli esempi francesi. Dal confronto emergono sia differenze distributive e funzionali che significativi parallelismi: le prime andranno collegate a ben note proprietà strutturali delle due lingue (diverso grado di libertà nell’ordine delle parole e nella posizione dell’accento di frase); i secondi a caratteristiche proprie del costrutto in entrambe le lingue. Tra le invarianti è notevole la Maggiore concentrazione di frasi scisse nei testi formali e monologici: i più pianificati e lontani dal polo della conversazione informale. Questo dato, insieme alla bassa frequenza assoluta per l’italiano (0,3% sul totale degli enunciati), invita a rivedere la tesi vulgata che fa delle frasi scisse costruzioni tipiche soprattutto del parlato e di varietà informali della lingua. The article proposes a list of constructions that in both languages can be defined as “cleft sentences”, and investigates how they are distributed in the Italian and French sections of the corpus of spoken Romance languages C-ORAL-ROM. Comparisons are made at different levels: number of occurrences; syntactic function of the focus element; prosodic structure; distribution in the corpus in relation to the formal/informal and monologue/dialogue parameters. Qualitative observations are then provided, based on a heuristic use of translation of the French examples into Italian. The comparison shows both differences and a significant parallelism between the two languages: the differences are due to well known structural features of Italian and French (different degree of positional freedom for syntactic constituents and prosodic accents); the parallelism can be explained with crosslinguistic features of the construction itself. Amongst the similarities, the higher concentration of clefts in formal and monologue texts is remarkable. This datum, together with low frequency in the Italian corpus (0.3% of all utterances), invites to challenge the common idea that clefts are a typical feature of spoken and informal varieties language. L’infinito preceduto da un determinante in italiano - The Det+Infinitive Construction in Italian SZILÁGYI, Imre 31 Palabras Clave: Proprietà nominali e verbali; Espressione del soggetto; Prevedibilità. Nominal and verbal properties; Subject expression; Predictability. Resumen: Il nostro articolo presenta dettagliatamente la vasta problematica dell’infinito preceduto da un determinante nell'italiano. Dopo la delimitazione della costruzione rispetto agli infiniti lessicalizzati come nomi, se ne individuano i diversi sottotipi in base a vari criteri sintattici e si illustra l'uso e la prevedibilità di tale costrutto. Si opera infine un confronto con la fase medievale della lingua. The present study investigates the vast subject matter of the Italian Det+Infinitive construction. To begin with, the construction is defined and delimited with respect to nominalized infinitives, and afterwards a classification in subtypes is proposed on the basis of various syntactic criteria. The use of the construction is exemplified and its predictability assessed. Lastly, a comparison is drawn with the early (medieval) uses of the same construction. Sobre la composición del Canzoniere (codice Vat. lat. 3195): sistema de peticiones, macrosecuencias y sesquitertia ratio - On the Compositional Structure of Canzoniere (codex Vat. lat. 3195). The System of Petitions, Macrosequences and Sesquitertia ratio ARMISÉN, Antonio 47 Palabras Clave: Composición numérica; Petrarca; Canzoniere; Razón sesquitercia; Pitagorismo. Numerical composition; Petrarch, Canzoniere; Sesquitertia ratio; Pythagorism. Resumen: El presente trabajo comenta el «sistema de peticiones» del Canzoniere, antes esbozado en un estudio de 2004 (CuFI, vol. 11). Describe su composición numérica con el análisis secuencial de los recurrentes temores amorosos y espirituales, de il riscatto y de la mutatio de Francesco. Se valora aquí como lema personal con autonominatio (I, v. 8) la búsqueda programática de Piedad, con cuidada atención a la Redención y a la Providencia, mencionadas ya en los sonetti I, III y IV. Desde la primera página del ms. Vat lat. 3195 se establece el componente cristiano dominante del libro que, en términos de composición, integra la pauta modular cifrada con el 17 de Agustín, sostenida por el 153 evangélico y redentorista. Estudiar la ratio sesquitertia en la composición proporcional y unitaria de los Rerum vulgarium fragmenta confirma con la composición del codice de autor la existencia de un proyecto formal definido y bastante anterior a la transcripción. El formato de página del códice, el total de sus 72 folios numerados y 137 páginas o la posición de destacados fragmenta y grupos textuales particulares suscitan observaciones sobre la macrocomposición, útiles en la lectura de textos relevantes, acordes con tesis de Vitruvio, Agustín y Boecio, apoyadas después en algún caso señalado por los comentarios e imitaciones del Cinquecento. The present paper comments the structure of Canzoniere’s system of petitions, sketched in a previous paper in 2004 (CuFI 11). It reveals the numerical composition of Francesco’s riscatto and mutatio. The programmatical search for Piety, with its careful reference to Redemption and Providence, already pointed out in sonetti I, III and IV, is interpreted here as a personal motto with autonominatio (I, v. 8). The dominant Christian dimension of Petrarch’s book is stablished ab initio from the first page of the ms. Vat. lat. 3195. In terms of composition, it gives rise to a cyphered pattern (modulus) integrating Augustine’s number 17 and the Gospel´s redemptive 153. A study of the ratio sesquitertia in the unitary and proportional composition of the Rerum vulgarium fragmenta allows us to establish, on the basis of authorial codex, the existence of a clear-cut project well before transcription. The codex’s page format, the sum total of its 72 numbered sheets and its 137 pages, or the position of prominent fragmenta and specific textual groupings, all lead to relevant observations about compositional structure and particular texts, consonant with Vitruvius’, Augustine’s and Boethius’ theses, later supported in some cases by the commentaries and imitations of the Cinquecento. Sapere e potere: L’umanista e il principe nell’Italia del Quattrocento - Knowledge and power: The humanist and the prince during the Quattrocento CAPPELLI, Guido 73 Palabras Clave: Umanesimo politico; Intellettuali; Italia Political humanism; Intellectuals; Italy Resumen: Il saggio esamina il ruolo e la funzione degli intellettuali umanisti e i loro rapporti con il potere politico nel contesto dell‘Italia del Quattrocento, analizzando l‘uso di alcuni tópoi e concetti fondamentali a partire dai testi della tradizione teorico-politica. This paper examines the role and the function of humanist intellectuals and their relationship with political power in the context of fifteenth-century Italy; it focuses on the use of certain fundamental tópoi and concepts in the texts of theoretical and political tradition. Suárez de Figueroa y su versión de La Piazza universale de Garzoni: entre texto y paratexto - Suárez de Figueroa and His Version of Garzoni’s La Piazza universale: Between Text and Paratext ARCE MENÉNDEZ, Ángeles 93 Palabras Clave: Piazza universale; Plaza universal; T. Garzoni; C. Suárez de Figueroa; Traducción; Paratexto Piazza universale; Plaza Universal; T. Garzoni; C. Suárez de Figueroa; Translation; Paratext Resumen: El trabajo presenta la versión que de la Piazza universale (Venecia 1589) de Tomaso Garzoni, ejemplo indiscutible de la cultura enciclopédica del tardo Rinascimento italiano, lleva a cabo Cristóbal Suárez de Figueroa, un polémico escritor de la primera mitad del siglo XVII. Dadas las características de la obra italiana, llena de aparente erudición y citas abrumadoras, la Plaza universal (Madrid 1615) no es una mera traducción, ya que las supresiones, añadidos o manipulaciones del traductor, la convierten en una “traducción original”. El artículo analiza una de las adaptaciones más significativas que presenta la obra española: cómo Figueroa pasa al cuerpo del texto muchos de los paratextos de las Annotationi bibliográficas de Garzoni. The work presents the version of the Piazza Universale (Venice 1589), a work by Tomaso Garzoni, an undeniable example of the encyclopaedic culture of the late Renaissance, made by the polemical Cristóbal Suárez de Figueroa, one of the most representative figures of the first half of the seventeenth century. The Plaza Universal (Madrid 1615) is not just a mere translation, since the characteristics of the Italian work, full of apparent erudition and exhausting quotations, omissions, added comments or manipulations, become in the hands of the translator an “original translation”. The article analyses one of the most significant adaptations of the Spanish work: how Figueroa transfers to the text many of the paratexts of Garzoni´s bibliographic Annotationi. L’ uomo macchina y la transformación del ideario futurista - L’ uomo macchina and The Futurism Ideology’s Transformation GÓMEZ, Llanos 125 Palabras Clave: L’uomo macchina; Futurismo; Modernidad; Filippo Tommaso Marinetti L’uomo macchina; Futurismo; Modernity; Filippo Tommaso Marinetti Resumen: Esta investigación aborda la transformación del espacio y del tiempo, impuesta por los nuevos ritmos de producción y captada por el futurismo, a partir de L'uomo macchina. Las diversas expresiones del primer auténtico movimiento de vanguardia permitirán contemplar los desplazamientos en el ideario futurista que van del canto a la macchina a la exaltación de la eficacia, pesadilla del sueño marinettiano. This text to research into space-time trasformation, imposed by the new logic production. L’uomo macchina futurista captures these displacements. In conclusion, the evolution of the first moviment of vanguard shows a progressive idiological change. Say to mean, the arrival of the Marinetti’s bad dream. Benedetto Croce en Islandia: la estética croceana en la novela de Guðbergur Bergsson Lömuðu kennslukonurnar - Benedetto Croce in Iceland: Croce’s aesthetics in Guðbergur Bergsson’s BERNÁRDEZ, Enrique 135 Palabras Clave: Novela; Estética; Croce (Benedetto) Novel; Aesthetics; Croce (Benedetto) Resumen: En su novela más reciente, Las hermanas paralíticas (2004), el autor islandés Guðbergur Bergsson realiza una aproximación personal y narrativa al pensamiento de Benedetto Croce: el modelo último de la novela es el libro de Croce Contributo alla critica di me stesso y buena parte de la ideología y la estética que subyacen a la novela se basan en otras obras del italiano. Estas páginas analizan los elementos principales de dicha aproximación con la finalidad de comprobar las formas que adopta y los objetivos buscados. El artículo estudia la postura del autor en temas como la relación entre verdad y literatura, el papel de la intuición y la imaginación, la responsabilidad moral del artista o la utilidad de la literatura y la dependencia del escritor respecto a las exigencias del público; y cómo las ideas de Bergsson se enlazan directa y explícitamente con el pensamiento filosófico de Croce, especialmente su estética. Además, Italia tiene en este libro una presencia que representa algo nuevo en la narrativa de Bergsson. La conclusión es que Bergsson encuentra en Croce una teorización acorde con sus propias preocupaciones estéticas y su propia creación literaria de más de cuarenta años. In his most recent novel, The Paralytic Sisters (2004), the Icelandic writer, Guðbergur Bergsson, approaches Benedetto Croce’s thinking narratively and in a most personal way: the ultimate model for the novel is Croce’s Contributo alla critica di me stesso and a large part of the ideology and aesthetics underlying the novel is based on other writings by Croce. This paper analyses the key elements in this approach in order to identify the forms it takes and the purposes it serves. The paper examines the author’s stance on such topics as the relation between truth and literature, the role of intuition and imagination, the moral responsibility of the artist or the usefulness of literature and the writer’s dependence on the demands of the public; and how Bergsson’s ideas are directly and explicitly linked to Croce’s philosophical, especially aesthetic thinking. In addition to all this, the presence of Italy in this novel is something totally new in Bergsson’s writing. The conclusion is that Croce offered Bergsson a way of theorizing his own aesthetic concerns and literary production over more than forty years. La precisión de la nada (reflexiones sobre Blow Up) - The precision of nothing (on Antonioni’s Blow up) CONDE MUÑOZ, Aurora 157 Palabras Clave: Antonioni; Cine; Espacios; Imagen; Marco Antonioni; Cinema; Spaces; Image; Frame Resumen: Este artículo, partiendo de una valoración general sobre la primera parte de la producción cinematográfica de Michelangelo Antonioni, se centra en el análisis de la película Blow Up de la que propone una nueva lectura, destacando su contenido metatextual. En el artículo se hace una amplia referencia al cuento de Julio Cortázar Las babas del diablo que inspira la película y se plantea un análisis de la función de los espacios, imágenes y marcos en el filme de Antonioni. This article, starting from a general consideration of the first part of the production of Michelangelo Antonioni, develops a new analysis of the film Blow Up and its metatextual arguments. The article includes a long comparison with Las babas del diablo, Julio Cortázar’s short story which inspired the film, and proposes the analysis of the function and meaning of spaces, images and frames in the film of Antonioni. La fantasticheria visionaria di Giorgio Manganelli in Centuria: Cento piccoli romanzi fiume - The visionary imaginings of Giorgio Manganelli in Centuria: Cento piccoli romanzi fiume ZANGRANDI, Silvia 181 Palabras Clave: Manganelli; Centuria; Nostalgia e irrisione del fantastico; Lingua Manganelli; Centuria; Nostalgia and mockery of fantastic; Language Resumen: Partendo dalla considerazione che il fantastico è la chiave di lettura più appropriata di questa raccolta, l’inventario degli esseri proposti dall’autore in Centuria è stato diviso in quattro categorie, a dimostrazione di come il fantastico del Novecento sia tutto cerebrale. La disamina delle creature che affollano la raccolta evidenzia da parte di Manganelli un duplice atteggiamento nei confronti di questo mondo: uno che recupera il fantastico tout court, in cui la nostalgia per la tradizione serve per sollecitare smarrimento e disorientamento caratterizzanti il fantastico novecentesco, e uno che reagisce con il repertorio tradizionale, neutralizzandone gli effetti terrorizzanti, e che lo irride tramite l’artificio dell’assurdo. Il campo linguistico, per diretta ammissione dell’autore, è intimamente legato al fantastico: per questa ragione particolare cura è stata prestata alla tornitura sintattica, che ora si dilata in forme paratattiche ora si complica con costrutti ipotattici, e all’ambito lessicale, che evidenzia come lo scrittore giochi con le parole dando vita a elenchi arditi, ad accumuli inusuali di aggettivi e a tutta una congerie di soluzioni inaspettate. Fantastic in this presentation has been posited as being the most appropriate key of interpretation of Centuria and the inventory of the creatures presented by Manganelli consequently sorted into four categories. This also proves how 20th century fantastic is wholly cerebral. The analysis of the creatures which make up the collection highlights two different attitudes. On the one hand, Manganelli recovers the most traditional fantastic traits in which nostalgia, typical of 20th century fantastic, echoes dismay and confusion. On the other hand, Manganelli reacts to the traditional repertoire, thwarts its terrifying aspects and mocks them by resorting to the absurd. As Manganelli admits, the linguistic field is directly linked with fantastic. For this reason, particular care has been given to the analysis of syntactic structure, which at times expands into paratactic forms, yet at times is made more complex by the use of hypotactic structures. The lexical field has also been given careful consideration since it highlights how the writer plays with words and creates boldly imaginative lexical items, a dazzling array of adjectives and a whole range of unexpected solutions. Platón, Ficino, Aldana - Platon, Ficino, Aldana PRIETO, Antonio 201 Palabras Clave: Platón; Ficino; Aldana; Deseo amoroso; Mito del andrógino Plato; Ficino; Aldana; Loving desire; Androgynous's myth Resumen: Como ha señalado Whitehead, Platón domina en la historia de la filosofía una de las cosmologías que rigieron el pensamiento europeo. En el espacio literario, su pormenorizada y apasionada descripción del deseo de fusión con el ser amado recorre la línea que va desde El Banquete comentado por Marsilio Ficino a un soneto de Francisco de Aldana. As Whitebread has shown, Plato leads through the history of philosophy one of the most followed cosmologies along the European way of thinking. In the literary space his detailed and pasionate description of the desire of fusion with the loved being runs along the line that goes from Symposium commented by Marsilio Ficino to a sonnet by Francisco de Aldana.
Reseñas 209. Angelo Morino, escritor: (Susa, 1948-Torino, 2007) MUÑIZ, María De Las Nieves 225. Gloria GUIDOTTI, Filologia e cultura tra Spagna e Italia SILVESTRI, Paolo 227. M. SANTAGATA, L. CAROTTI, A. CASADEI, M. TAVONI, Il filo rosso. Antologia e storia SAURA, A.Valeria 234. Guido Maria CAPPELLI, El humanismo italiano. Un capítulo de la cultura europea FOTI, Vittoria 236. Lina BOLZONI, La estancia de la memoria. Modelos literarios e iconográficos en la época de la imprenta BARBOLANI, Cristina 243. Arnaldo Di Benedetto, Tra Rinascimento e Barocco. Dal petrarchismo a Torquato Tasso VILANOVA, Lucía 246. Alessio BOLOGNA, Studi di letteratura “popolare” e onomastica tra Quattro e Cinquecento BREMER, Donatella 249. CARMEN MARCHANTE MORALEJO, Traducciones, adaptaciones, scenari de las comedias de Lope de Vega en Italia en el siglo XVII SÍMINI, Diego 253. Marina SANFILIPPO, El renacimiento de la narración oral en Italia y España (1985-2005) CARRASCOSA ORTEGA, Marcial 257. Angelo MORINO, Rosso Taranta CONDE MUÑOZ, Aurora
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