a360grados.net

 

ENLACES INTERNOS

Editoriales universitarias

Institutos de estudios locales/nacionales

 

Editoras y revistas destacadas:

Artes plásticas

 

 


Anales de Literatura Hispanoamericana Nº 39
 

Nombre de la Revista: Anales de Literatura Hispanoamericana
Número de Sumario: 39
Fecha de Publicación: 2010
Páginas: 502
Sumario:

Anales de Literatura Hispanoamericana

Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid 

Vol 39  (2010)                           ISSN:  0210-4547                                 

Más información / TEXTO COMPLETO 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

S . U . M . A . R . I . O  /  C . O . N . T . E . N . T . S


Monografía 1:  LA PALABRA SUSPENDIDA: RELACIONES ENTRE ENSAYO Y POESÍA
Coordinación:  Patricia ESTEBAN GARCÍA

15-17.  Presentación
ESTEBAN GARCÍA, Patricia
 
 
UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 19-40
Gabriel Zaid, ensayista - Gabriel Zaid, Essayist
GOMES, Miguel
 
Palabras Clave: Ensayo ; Ensayo hispanoamericano ; Ensayo mexicano ; Teoría de los géneros ; Cultura ; Lectura
Essay ; Spanish-American Essay ; Mexican Essay ; Genre Theory ; Culture ; Reading
 
Resumen:
Este artículo examina los elementos ideológicos y formales que unifican la obra de Gabriel Zaid. Específicamente se presta atención a tres aspectos principales de su poética: (1) la peculiar versión de la dialéctica que le permite replantear los límites de la cultura a través de una fenomenología del libro y la lectura en tiempos del ciberespacio; (2) las tensas relaciones entre los proyectos sociales y los imperativos estéticos del escritor, sobre todo si éste proviene de tradiciones poscoloniales como la hispanoamericana, con estrictas expectativas acerca del papel cívico del intelectual; y (3) la teoría de los géneros que maneja Zaid y el lugar que en ésta tienen el ensayo y la poesía.
 
 This article examines the unifying ideological and formal elements underlying Gabriel Zaid’s oeuvre. It focuses on three main aspects of his poetics: (1) His peculiar dialectics, which allows him to redefine culture’s realm through a phenomenology of book-reading in the cyberspace era; (2) the tense relations between a writer’s social endeavors and his aesthetics, especially in postcolonial traditions such as those of Spanish-America, with strict expectations about the civic role of intellectuals; and (3) Zaid’s theory of genres and the place the essay and poetry have in it.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 41-60
Tomás Segovia: el don del ensayo - Tomás Segovia: the Gift of the Essay
WEIMBERG, Liliana
 
Palabras Clave: Tomás Segovia ; Ensayo ; Sentido ; Interpretación ; Moral ; Poética ; Buena fe
Tomás Segovia ; Essay ; Meaning ; Interpretation ; Morality ; Poetics ; Good Faith
 
Resumen:
Se propone una lectura del ensayo en Tomás Segovia (Valencia 1927), considerado uno de los más altos exponentes y renovadores del género en lengua española. Se interpreta su obra ensayística a partir de las distintas connotaciones de la idea de “don” (gracia, maestría, reciprocidad). Lucidez y don de la palabra son dos de los rasgos que acompañan al ensayo de Segovia en el despliegue de una honda interpretación siempre guiada por la buena fe en la busca del sentido. Para Segovia el ensayo es el género moral por excelencia, es un espacio compartido de reflexión sobre el sentido y el valor, es invitación al diálogo, es responsabilidad por la palabra dicha, es exploración del lenguaje y representación del proceso mismo de pensar.
 
 The article offers a reading of the essay-writing of Tomás Segovia (Valencia, 1927), who is considered one of the most important exponents and renovators of the genre in Spanish. The study of his essays parts from the different connotations of the idea of "gift" (grace, mastery, recprocity). Lucidity and the gift of the word are two features which accompany Segovia's essay-writing in deep interpretations guided always by an honest search for meaning. For Segovia the essay is the moral genre par excellence, a shared space of reflection on meaning and value, and an invitation to dialogue; it is responsability for the spoken word, exploration of language and representation of thought processes.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 61-73
Los ensayos poéticos de Juan Larrea: para comenzar a hablar de un tabú literario - Juan Larrea’s Poetic Essays: Just to Start Talking About a Literary Taboo
PLIEGO, Benito Del
 
Palabras Clave: Juan Larrea : Poesía y poéticas de la vanguardia ; Ensayo y vanguardia ; Vanguardia y ciencia
Juan Larrea ; Avant-garde Poetry and Poetics ; Avant-garde Essay ; Avant-garde Movements and Science
 
Resumen:
La convicción de que la literatura no debe asumir ningún tipo de pretensiones de verdad y objetividad ha provocado que los más destacados estudiosos de la obra del escritor Juan Larrea (Bilbao, 1895-Córdoba, Argentina, 1980) establezcan un distinción neta entre su obra poética y su inusual obra ensayística, así como el olvido de esta última faceta. Hay al menos dos motivos que han propiciado esta división: la aceptación de la caracterización científica que Larrea hace de sus ensayos, y la desatención al énfasis que el autor pone en su naturaleza poética. Este artículo propone que poesía y ensayo son productos coherentes de la práctica continuada de los ideales estéticos de la vanguardia histórica. Esta perspectiva crítica hace posible la lectura de esta impresionante obra ensayística con códigos no demasiado dispares de los que podrían utilizarse para leer sus poemas.
 
 The belive that literature should not assumed any ambitions of objectivity and truthfulness has induced the most prominent scholars of Juan Larrea (Bilbao, Spain, 1895 - Cordoba, Argentina 1980) to established an absolute distinction between his poetry and his essays, and the oblivion of the former. Two main reasons are behind this division: the acceptance of Larrea’s scientific characterization of his essays, and the dismissal of the equally important emphasis the author place on their poetic nature. This article proposes that Larrea’s poetry and his essays form part of one uninterrupted application of a set of aesthetic values deeply rooted in the avant-garde artistic ideals. This new perspective unblock the possibility of reading his impressive body of essays in the same way we could read his poems.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 75-93
Macedonio Fernández: una incesante imposibilidad - Macedonio Fernández: an Incessant Impossibility
MATTONI, Silvio
 
Palabras Clave: Poética ; Estética ; Filosofía ; Crítica literaria
Poetics ; Aesthetics ; Philosophy ; Literary Critics
 
Resumen:
El siguiente ensayo se propone leer algunos poemas centrales en la obra de Macedonio Fernández, procurando relacionarlos con ciertas ideas estéticas del autor, expresadas en ensayos referidos a las formas de la literatura. Igualmente, se plantearán las paradojas y consistencias que existen entre el pensamiento filosófico de Macedonio Fernández –su original “empirismo de lo irreal”, por así decir–, sus especulaciones estéticas y su escritura poética.
 
 The following essay proposes to read some central poems in the work of Macedonio Fernández, trying to relate them to certain aesthetic ideas of the author, expressed in essays referred to the forms of the literature. Also, there will appear the paradoxes and consistency that exist between the philosophical thought of Macedonio Fernández –his original "empiricism of the unreal thing", so to speak–, his aesthetic speculations and his poetical writing.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 95-115
La poesía de la cultura. La esfera de Pascal, otro motivo de Proteo - The Poetry of Culture. La esfera de Pascal, Another motivo de Proteo
CERVERA SALINAS, Vicente
 
Palabras Clave: José Enrique Rodó ; Jorge Luis Borges ; Ensayo hispanoamericano ; Teoría de los géneros ; Cultura
José Enrique Rodó ; Jorge Luis Borges ; Spanish-American Essay ; Genre Theory ; Culture
 
Resumen:
Este ensayo recorre desde una perspectiva actual la función poética que el entramado cultural tuvo en el escritor uruguayo José Enrique Rodó, especialmente en la hermenéutica de su obra cumbre, Motivos de Proteo (1909). La recreación y transculturación de los mitos que acomete Rodó se integra en una dimensión creadora de alta dignidad poética, donde la cualidad transformadora de Proteo invade un modo de pensar la cultura, de plantear su vitalidad, de concebir la escritura y de reinventar una filosofía poética del devenir. El trabajo extrapola, asimismo, el término “motivo de Proteo” a uno de los ensayos paradigmáticos de Jorge Luis Borges, “La esfera de Pascal” (1951), implementando la hipótesis de que el concepto borgesiano de metáfora esencial y modulante que sustenta este ensayo, remite finalmente a la “poesía de la cultura” que articuló Rodó en sus proteicos “motivos”.
 
 This essay revisits from an updated perspective the poetic function that culture had in Uruguayan writer José Enrique Rodó, specially in the hermeneutics of his summit creation, Motivos de Proteo (1909). The recreation and transculturation of the myths Rodó tackles is to be integrated in a highly honourable creating dimension where the transforming nature of Proteus gives rise to a system of thinking culture, of approaching its vitality, of conceiving writing, and of reinventing a poetic philosophy of flowing. Likewise, his work extrapolates the term “reason of Proteus” to one of Jorge Luis Borges’ paradigmatic essays, “La esfera de Pascal” (1951) by implementing the hypothesis that Borgesian idea of the essential and modulating metaphor that scaffold his essay, in the end, takes back to the “poetry of culture” which Rodó articulated in his Protean “reasons”.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 117-131
El desierto habita en la ciudad: poesía y ensayo en Sebastián Salazar Bondy - The Desert Inhabits the City: Poetry and Essay in Sebastián Salazar Bondy
ARETA MARIGÓ, Gema
 
Palabras Clave: Ensayo ; Ensayo peruano ; Sebastián Salazar Bondy ; Ciudad
Essay ; Peruvian Essay ; Sebastián Salazar Bondy ; City
 
Resumen:
La naturaleza de la costa del Perú ha sido desde Eguren referente central de una poesía que ha convertido lo costeño en paisaje esencial del diálogo entre espacio y palabra. Este trabajo analiza el ensayo Lima la horrible (1964) de Sebastián Salazar Bondy, sus dos principales ediciones, mexicana y peruana, a través de la deconstrución del mito de la Arcadia Colonial. De la percepción estética de su autor señalamos la pasión por la cultura y la importancia concedida a los fenómenos artísticos, especialmente la arquitectura y su relación con el desierto.
 
 Since Eguren, Peru's coastal nature has been a central referent for a poetry which has made the coast a key landscape for the dialogue between space and the written word. The article analyses Sebastián Salazar Bondy's essay Lima la horrible (1964), in its principal Mexican and Peruvian editions, through the deconstruction of the myth of Colonial Arcadia. Of the author's aesthetic perception, emphasis is made on his passion for cultura and the importance he gave to artistic phenomena, particularly architecture and its relation to the desert.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 133-145
Próximos sobre las cumbres más lejanas: Zurita y Milán - Near on Mountains farthest Apart: Zurita and Milán
GARRIDO ALARCÓN, Edmundo
 
Palabras Clave: Raúl Zurita ; Eduardo Milán ; Ensayo ; Poesía
Raúl Zurita ; Eduardo Milán ; Essay ; Poetry
 
Resumen:
Se presenta la obra ensayística de dos de los más importantes poetas hispanoamericanos de la actualidad: Raúl Zurita y Eduardo Milán. Se comparan sus aspectos generales así como dos ensayos aparecidos al mismo tiempo en la misma colección para concretar sus diferencias y similitudes. Aunque divergentes en la retórica con que afrontan el texto se acercan en ciertos ideales y resultados.
 
 The essay work of two of the most important Hispano-American poets of this time is presented: Raúl Zurita and Eduardo Milán. General aspects are compared as well as two concrete essays appeared at the same time in the same collection in order to observe their differences and similarities. Although their rhetorics diverge they confront the text with some shared ideals and results.

 

Monografía 2:  ARCHIVO RUBÉN DARÍO  
Coordinación:  Rocio OVIEDO PÉREZ DE TUDELA

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 149-171 
Maurice du Plessys, un poeta francés amigo de Rubén Darío - Maurice du Plessys, a French Poet Friend of Rubén Darío
SCHMIGALLE, Günther
 
Palabras Clave: Rubén Darío ; Literatura francesa
Rubén Darío ; French Literature
 
Resumen:
La influencia que ejercieron los escritores franceses sobre la obra de Rubén Darío ha sido ampliamente estudiada por la crítica. Sin embargo, han quedado en un segundo plano los estudios sobre las relaciones que el poeta nicaragüense estableció con algunos intelectuales franceses. En este artículo se analiza la influencia que Maurice du Plessys pudo ejercer sobre Darío a través de la correspondencia que ambos sostuvieron.
 
 The influence that the French writers exercised on Rubén Darío's work has been widely studied by the critique. Nevertheless, the studies have stayed in a background on the relations that the Nicaraguan poet established with some intellectual Frenchmen. In this article there is analyzed the influence that Maurice du Plessys could exercise on Darío across the correspondence that both supported.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 173-189
Émile Zola en los textos porteños de Rubén Darío: una autoimagen de los escritores modernos en la Argentina finisecular - Émile Zola in Rubén Darío's Argentinians texts: an Autoimage of the Modern Writers in the Turn-of-the-Century Argentina
ROGERS, Geraldine
 
Palabras Clave: Zola ; Darío ; Profesionalización de la literatura ; Naturalismo ; Narrativa argentina finisecular
Zola ; Darío ; Professionalization of the Literature ; Naturalism ; Argentine turn-of-the-Century Narrative
 
Resumen:
La influencia de Zola en los escritores hispanoamericanos y, de manera más particular, en los argentinos, así como su presencia en diferentes publicaciones rioplatenses es analizada en este artículo a través de dos textos del nicaragüense Rubén Darío escritos durante su etapa porteña: “Introducción a Nosotros de Roberto J. Payró” y “Zola Trabaja. París”.
 
 Zola's influence in the Spanish-American writers and, in a more particular way, in the Argentinians, as well as his presence in different of the River Plate region publications is analyzed in this article across two texts of the Nicaraguan Rubén Darío written during his sea stage: " Introduction to Us of Roberto J. Payró " and " Zola Trabaja. You give birth ".

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 191-202
José Asunción Silva: para una geografía simbólica de su poesía - José Asunción Silva: for a Symbolic Geography of his Poetry
SALVI, Luca
 
Palabras Clave: Ambientaciones ; Simbolismo ; El libro de versos ; Gotas amargas
Settings ; Symbolism ; El libro de versos ; Gotas amargas
 
Resumen:
El estudio se propone enfocar el imaginario de José Asunción Silva analizando las relaciones simbólicas que se establecen entre los espacios literarios, en El libro de versos y Gotas amargas. Al construir una poesía caracterizada por una permanente oposición oximorónica de diferentes términos simbólicos, Silva organiza en el plano de las ambientaciones el mismo contraste, haciéndolas directamente funcionales a sus personales necesidades expresivas.
 
 The study’s aim is to focalize Silva’s imaginary, analyzing the symbolic relations that are determined at the level of the settings, both in El libro de versos and Gotas amargas. Building a poetry defined by a permanent oxymorical opposition of different symbolical terms, Silva organizes the same conflict at the level of the settings, making them functional in order to satisfy his personal expressive needs.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 203-223
La mujer fatal en los cuentos del modernista hondureño Froylán Turcios (1874-1943) - The Femme Fatale in the Stories of the Honduran Modernist Froylán Turcios (1874 1943)
FUNES, José Antonio
 
Palabras Clave: Personaje femenino ; Relato modernista ; Cuento hondureño
Feminine Personage ; Modernist Narrative ; Honduran Story
 
Resumen:
A través de distintos cuentos de Froylán Turcios pertenecientes a Prosas nuevas y Cuentos del amor y de la muerte, este estudio analiza la importancia de la femme fatale en la literatura modernista.
 
 Across different stories of Froylán Turcios belonging to Prosas nuevas y Cuentos del amor y de la muerte, this study analyzes the importance of the femme fatale in the modernist literature.

 

MISCELÁNEA

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 227-249
La historiografía de la literatura en Latinoamérica y el Caribe: desde el positivismo hasta el marxismo y el comparatismo cultural - Historiography of Latin American and Caribbean Literature: from Positivism to Marxism and Cultural Comparativism
PULIDO TIRADO, Genara
 
Palabras Clave: Historia literaria positivista ; Historia literaria de América Latina y el Caribe ; Historia comparada de las literaturas ; Historias literarias de América Latina ; Culturas literarias ; Historia social de la literatura ; Sistemas literarios e instituciones sociales
Positivist Literary History ; Latin American and Caribbean Literary History ; Comparative Histories of Literature ; Literary History of Latin America ; Literary Cultures, Social Literary History ; Literary Systems and Social Institutions
 
 Resumen:
La historia literaria en América Latina y el Caribe ha tenido que enfrentarse con los problemas teóricos heredados de la historia literaria europea: positivismo, periodos literarios, generaciones literarias, objeto de estudio, y otros. En las tres últimas décadas del siglo XX aparecen trabajos que, desde una perspectiva crítica y teórica literaria, a la par que aplicada, cuestionan la validez de la disciplina tal como había sido practicada hasta entonces. Las propuestas que se realizan son fundamentalmente dos: renovación de la historia literaria atendiendo a la variedad de literaturas existentes en este ámbito cultural y a la base histórica, radicalmente social, de estas literaturas, o renovación de la historiografía literaria recurriendo a elementos procedentes de la literatura comparada que son los que, a juicio de muchos autores, pueden dar cuenta de una variedad que ha de contemplar no tanto la Literatura entendida en sentido culto y tradicional como la enorme pluralidad de culturas literarias que conviven en estos países.
 
 Latin American and Caribbean literary history has had to face the theoretical problems inherited from European literary history: positivism, literary periods, literary generations, objects of study, and many others. In the last three decades of the twentieth century, works have appeared which from a theoretical and critical, as well as an applied, literary perspective have questioned the validity of the discipline as it had been practiced up until that moment. The proposals offered are basically two. On the one hand, a renewal of literary history accounting both for the variety of existing literatures in this cultural domain and for the radically social historical basis of these literatures; on the other hand, a renewal of literary historiography, resorting to elements coming from comparative literature. These elements,, in the opinion of many authors, are the ones which may account for a variety which has to be considered as, not so much literature in its learned and traditional sense, but rather as the huge plurality of literary cultures which coexist in these countries.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 251-264
Discursos sobre la naturaleza americana: desde el descubrimiento de América hasta la visión ilustrada - Conceptions of the Nature of America: from the Discovery to the Enlightenment
SERNA ARNAIZ, Mercedes
 
Palabras Clave: Crónicas ; Naturaleza americana ; Ilustración ; Clima americano ; Civilización
Chronicles ; Nature of America ; Enlightenment ; Climate of America ; Civilization
 
Resumen:
Los siglos del descubrimiento y la conquista parten de una visión providencialista de la historia que incide directamente en el concepto de la naturaleza americana. De este concepto derivan algunas características básicas de la escritura historiográfica de la época. A partir del siglo XVIII desaparece el concepto místico-geográfico que el cristianismo había dado a la geografía. Con respecto a la naturaleza americana, durante el siglo XVIII tanto los naturalistas como los historiadores y los filósofos pretendieron estudiarla partiendo de premisas consideradas más objetivas y como consecuencia de la sistematización del conocimiento. Todo ello repercutirá en el descrédito que sufrirán las crónicas de Indias. Sin embargo, esta nueva manera de leer las crónicas de Indias guarda relación no tan sólo con la búsqueda de formas alternativas de pruebas históricas o el uso de nuevos tipos de pruebas más fidedignas, sino también con determinados intereses políticos y la creación de la leyenda negra.
 
 The centuries of the discovery and conquest were characterized by a providentialist vision of history which had a direct impact on the concept of the nature of America and underpinned the historiographical writing of the period. From the eighteenth century onwards, the mystical- geographical concept that Christianity had imposed on terrestrial geography began to fade away. Indeed, the naturalists, historians and philosophers of the eighteenth century sought to study the nature of America in a more objective way and to provide a more systematic structure for knowledge. As a result, the Chronicles of the Indies fell into discredit. However, this new approach to the reading of the chronicles reflects not just a desire to use more reliable sources of evidence, but also a specific political agenda, embodied in the creation of the leyenda negra.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 265-279
La fotografía en la literatura hispanoamericana - Photgraphy in Latin American Literature
ANSÓN, Antonio
 
Palabras Clave: Literatura hispanoamericana ; Siglo XX ; Fotografía ; Interdisciplinar ; Estudio comparado ; Estudios visuales
Latin American Literature ; Twentieth Century ; Photography ; Interdisciplinary ; Comparative study ; Visual studies
 
Resumen:
Este trabajo propone un análisis de la presencia de la fotografía en la literatura hispanoamericana del siglo XX. A través de diferentes autores, se muestra el modo en que la fotografía forma parte de la trama argumental de algunas obras. La imagen fotográfica es determinante en la concepción estética de novela y relatos, ejerciendo una influencia clave no sólo en sus argumentos, sino también en su forma y concepción.
 
 This paper proposes an analysis of the presence of photography in the twentieth-century Latin American literature. Through various authors, it is shown how photography is part of the plot of some works. The photographic image is central to the aesthetic design of novel and short stories, exerting a key influence not only on their plots, but also on their form and conception.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 281-304
Ojos visionarios y voces transgresoras. La cuestión del Otro en los relatos de viajes de los hermanos Mansilla - Visionary Eyes and Transgressing Voices. The Other in the Travel Narrations Written by the Mansilla Siblings
PÉREZ GRAS, María Laura
 
Palabras Clave: Hermanos Mansilla ; Relatos de viajes ; Imagología ; Estudios culturales ; Ideas transgresoras
Mansilla Siblings ; Travel Narrations ; Imagology ; Cultural Studies ; Transgressing Ideas
 
Resumen:
Los relatos de viajes de los hermanos Mansilla, Eduarda y Lucio V., presentan una ideología común, axial para su análisis e interpretación: quiebra y supera las dicotomías instaladas en el medio cultural de la época, a partir de las cuales la sociedad argentina se concebía a sí misma (civilización/barbarie, unitarios/federales, ciudad-centro/interior-periferia), como claramente se puede apreciar en Lucía Miranda y Una excursión a los indios ranqueles. Por otra parte, en los relatos de viajes a tierras extranjeras, ambos escritores participan activamente de la mirada que el Otro tiene sobre ellos; se nutren de ésta para moldear una identidad propia a partir de comuniones y distanciamientos, pero también la evalúan de manera crítica para medirse a sí mismos y medir a los Otros, por primera vez, con una vara sudamericana. Asimismo, construyen la imagen del Otro a partir de un discurso cosmopolita, tolerante, excéntrico y transformador –que los hermanos comparten–, desde el cual transgreden lo establecido hasta irritar a los sectores hegemónicos. En este ensayo, abordamos algunos fragmentos de estos relatos de viajes para ejemplificar lo expuesto en el párrafo anterior. Para ello, nos apoyaremos en la teoría del relato de viajes, pero desde una perspectiva propia, renovada e interdisciplinaria, que abreva sobre todo en la imagología y los estudios postcoloniales.
 
 The travel narrations written by the Mansilla siblings, Eduarda y Lucio V., present a common ideology, axial to its analysis and interpretation: it breaks and overcomes the dichotomies set in the cultural life of their time, from which the Argentine society perceived itself (civilization/barbarism, unitaries/federals, the city/the countryside), as we can clearly see in Lucía Miranda and Una excursión a los indios ranqueles. In addition, in their narrations about journeys to remote lands, both writers actively participate in the way the Other sees them; they nourish their work from these images to mold their own identity form similarities and differences, but they also analyse it critically to measure themselves and the Other, for the first time, by means of a Southamerican stick. Furthermore, they both rebuild the image of the Other by generating a cosmopolitan, tolerant, excentric and transforming type of discourse, from which they go beyond the established ideas to irritate the hegemonic groups. In this essay, we shall approach some extracts of these travel narrations to exemplify what has been explained in the previous paragraphs. To do this, we will make use of the theories on travel writing, but from an original perspective, renewed and interdisciplinary, that mainly sets foot on imagological concepts and cultural studies.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 305-315
La crónica de viajes en la obra de Aurora Cáceres - Travel Chronicle in the Work of Aurora Cáceres
JIMÉNEZ DEL CAMPO, Paloma
 
Palabras Clave: Aurora Cáceres ; Crónicas de viaje ; Cuzco ; Modernismo ; Feminismo
Aurora Cáceres ; Travel Chronicles ; Cuzco ; Modernism ; Feminism
 
Resumen:
El presente artículo es una aproximación a las crónicas de viajes –género privilegiado en la época modernista– de Aurora Cáceres haciendo especial hincapié en su visión del Cuzco, ya que es ahí donde reside –a nuestro juicio– la mejor aportación de la escritora a las letras hispanoamericanas. Debido a que Zoila Aurora Cáceres (Lima, 1877-Madrid, 1958) es una autora bastante desconocida, este trabajo se propone asimismo ofrecer una visión de conjunto de su figura pública y de su obra literaria.
 
 The present work studies the travel chronicles –a favoured gender in the modernist period– of Aurora Cáceres emphasizing his sight of Cuzco, since it is here where resides –in our opinion– her best contribution to the hispanoamerican letters. Because Zoila Aurora Cáceres (Lima,1877-Madrid, 1958) is an author rather unknown, this article also proposes to offer an overall view of her public figure and literary work.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 317-330
Sabor a tierra: alimentación e identidad indígena en El mundo es ancho y ajeno - Flavor to Land: Supply and Indigenous Identity in El mundo es ancho y ajeno
GARCÍA, Gustavo V.
 
Palabras Clave: Indio ; Novela indigenista ; Alteridad ; Alimentos
Indian ; Indigenist Narratives ; Alteridad ; Food
 
Resumen:
La narrativa indigenista tradicional construye un “indio” degradado, bestial y sin cultura a la hora de “devorar” sus “alimentos”: maíz, papas sazonadas con sebo e intestinos de res y, en algunos casos, carroña. Estas ambigüedades textuales entran en conflicto con los objetivos sociales de este género literario al prolongar la visión de un “indio” inferior y, por tanto, carente de derechos y objeto de explotación y exterminio “natural” por parte de la oligarquía latifundista. El mundo es ancho y ajeno no comparte estos prejuicios. Al contrario, la novela celebra los alimentos de los indígenas, sus formas de consumo, y su importancia económica y simbólica para la comunidad indígena. El texto, por tanto, es un progreso en la construcción de una identidad más crítica y verosímil del hombre andino.
 
 The narrative traditional indigenist constructs a degraded, beastly "Indian" and without culture at the moment of "devouring" his "food": maize, dads seasoned with tallow and intestines of beast and, in some cases, carrion. These textual ambiguities enter conflict with the social aims of this genre on having prolonged the vision of a low "Indian" and, therefore, lacking in rights and object of exploitation and "natural" extermination on the part of the oligarchy owner of a large estate. El mundo es ancho y ajeno he does not share these prejudices. On the contrary, the novel celebrates the food of the aborigens, his forms of consumption, and his economic and symbolic importance for the indigenous community. The text, therefore, is a progress in the most critical construction of an identity and credible of the Andean man.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 331-347
Mario Levrero en sus diarios: de la ficción a la biografía - Mario Levrero in his Diaries: from the Fiction to the Biography
OLIVERA, Jorge
 
Palabras Clave: Mario Levrero ; Literatura uruguaya ; Ficción ; Imaginación ; Diarios
Mario Levrero ; Uruguayan Literature ; Fiction ; Imagination ; Diaries
 
Resumen:
El escritor uruguayo Mario Levrero construyó su trilogía involuntaria a partir de postulados ficcionales para dar vida a un mundo imaginativo, rico y denso que derivó luego a formas literarias como el diario. La escisión entre escritura y realidad, presente como problema en la primera época de su narrativa y canalizada a través de lo fantástico, desaparece y se transforma en la asimilación del yo ficcional con el yo autor. Este procedimiento se manifiesta en “Diario de un canalla” (1992), El discurso vacío (1996) y “El diario de la beca” (2005). En ellos la escritura de un diario, con sus reiteraciones y descripciones minuciosas, se transmuta en una forma de observar la realidad para construirse como sujeto en el acto de escritura.
 
 The Uruguayan writer Mario Levrero constructed his involuntary trilogy from postulates ficcionales to give life to an imaginative, rich and dense world that derived then to literary forms as the diary. The split between writing and reality, present like problem in the first epoch of his narrative and canalized across the fantastic thing, disappears and author transforms in the assimilation of me ficcional with me. This procedure demonstrates in "Diario de un canalla" (1992), El discurso vacío (1996) and "El diario de la beca" (2005). In them the writing of a diary, with his iterations and meticulous descriptions, is transmuted into a way of observing the reality to be constructed as I hold forthwith of writing.

 

JOVEN CRÍTICA

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 351-371
El mito de las edades en tierras de Chile - The Myth of the Ages on Chilean Lands
HUIDOBRO S., María Gabriela
 
Palabras Clave: Mito de las edades ; Tradición clásica ; Poesía épica ; Guerra de Arauco
Myth of the Ages ; Classical Tradition ; Epic Poetry ; Arauco’s War
 
Resumen:
Los poetas que cantaron la Guerra de Arauco en Chile, en el siglo XVI, recurrieron a la tradición clásica para representar este conflicto, evocando así diversos tópicos de la literatura antigua. Uno de ellos fue el mito de las edades, motivo que les sirvió para contrastar el mundo de la guerra en que vivían, y los ideales que sentían perdidos y que añoraban para su propia época. Los poemas La Araucana, Purén Indómito y Las Guerras de Chile, se sirvieron de este tópico para comprender el momento que vivían, otorgando a la tradición literaria un valor histórico, al cargar de sentido a sus testimonios y vivencias.
 
 The poets who wrote on Arauco's War in Chile, in the 16th century, resorted to the classic tradition to represent this conflict, evoking topics of the ancient literature as the myth of the ages. This motive served them to contrast the world of the war in which they were, and the ideal ones which were feeling lost and which were yearning for their own epoch. The poems La Araucana, Purén Indómito and Las Guerras de Chile, rescued this topic to understand their own moment, granting to the literary tradition a historical value, on granting sense to their testimonies and experiences.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 373-390
Roberto Juarroz y Poesía=Poesía: historia de una revista sin historia - Roberto Juarroz and Poesía=Poesía: History of a Journal without History
ERASO BELALCÁZAR, Mario
 
Palabras Clave: Revistas argentinas de poesía ; Poesía contemporánea de Latinoamérica ; Poesía argentina del siglo XX
Argentineans Journals of Poetry ; Contemporary Hispanic American Poetry ; Argentinean Poetry Twentieth Century
 
Resumen:
Pese a ser un aspecto ineludible para conocer sus gustos estéticos, se sabe muy poco de la revista Poesía=Poesía de Roberto Juarroz (1925-1995), que él fundó en 1958, año de la aparición del primero de sus catorce poemarios, enumerados con el título emblemático de Poesía vertical. Con este artículo pretendo llenar esa inconsistencia de la crítica y, en esa medida, contribuir a la difusión de Roberto Juarroz, uno de los mejores poetas latinoamericanos del siglo XX.
 
 Little is known about Poesía=Poesía, a journal founded in 1958 by Roberto Juarroz, one of the best poets in Hispanic America in the twentieth century. In that same year appeared the first of his fourteen books, all of them entitled Poesía vertical, that have been translated into many languages around the world. With this article, I try to fill one aspect that the critical work on Juarroz has forgotten: the importance of his journal to understand his aesthetic point of view.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 391-407
La estética del Realismo Mágico en la obra temprana de Manuel Mujica Lainez - The Aesthetics of Magical Realism in Manuel Mujica Lainez’s EarlyWork
NIEMETZ, Diego
 
Palabras Clave: Literatura argentina ; Realismo Mágico ; Manuel Mujica Lainez
Argentinean Literature ; Magical Realism ; Manuel Mujica Lainez
 
Resumen:
Sandro Abate ha propuesto encuadrar la novela El laberinto de Manuel Mujica Lainez bajo la estética del Realismo Mágico latinoamericano. Según Abate este enfoque es posible debido a que la novela respeta algunas de las más importantes premisas de dicha poética, entre ellas el “efecto de encantamiento” gracias al cual es posible evitar las categorías racionales como únicos medios para conocer la realidad. En este trabajo nos proponemos hacer extensiva la valiosa observación de Abate a obras de la producción temprana del escritor. Consideraremos ciertos aspectos de Don Galaz de Buenos Aires, su primera novela publicada, y algunos cuentos de Aquí vivieron y Misteriosa Buenos Aires, en los que pueden detectarse, en diferente grado de desarrollo, características atribuibles al Realismo Mágico. Esta línea en los estudios sobre la obra de Manuel Mujica Lainez nos permitirá proponer una serie de cuestiones que podrían resultar enriquecedoras, entre ellas: la necesidad de profundizar en ciertas categorías tales como el mestizaje, la maravilla del espacio y la realidad americanas desde la óptica de los autores argentinos; la utilización de un lenguaje especial para describir la maravilla; la posibilidad de detectar más obras y autores argentinos que respondan a la estética del Realismo Mágico y de incluirlos en una corriente americana más amplia. En cuanto a los estudios específicos sobre el autor, la corroboración de nuestra hipótesis permitirá demostrar su gran capacidad de renovación, frecuentemente ignorada.
 
 Sandro Abate has suggested framing the novel El Laberinto by Manuel Mujica Lainez within the aesthetics of Latin American Magical Realism. According to Abate, this approach is possible as the novel abides by some of the main premises of that poetics, such as the “enchantment effect” making it possible to avoid rational categories as the only means to know reality. This paper is aimed at extending this extremely valuable contribution of Abate’s to the author’s early work. Certain aspects of Don Galaz de Buenos Aires, his first published novel and some of the short stories in Aquí vivieron and Misteriosa Buenos Aires showing –to different degrees of development– characteristics attributable to Magical Realism, have been considered. This line within the studies on Manuel Mujica Lainez’s work will allow for the rise of a series of issues that might be enriching. These issues include: the need to go deeper into certain categories such as Latin American miscegenation, marvelous space and reality from Argentinean authors’ standpoint; the use of a special language to describe marvel; the possibility to identify more Argentinean works and authors reflecting the aesthetics of Magical Realism and include them in a broader Latin American school of thought. Regarding specific studies on the author, hypothesis confirmation will serve to prove his frequently ignored capacity of renewal.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 409-428
El fracaso en los hijos en Cortázar: la emancipación imposible - The Failure in the Children in Cortázar: the Impossible Emancipation
CHACANA ARANCIBIA, Roberto
 
Palabras Clave: Cortázar ; Hijos ; Emancipación ; Fracaso
Cortázar ; Children ; Emancipation ; Failure
 
Resumen:
En parte importante de la obra de Julio Cortázar se puede apreciar la presencia de un eje temático que se reitera: los intentos que realizan los hijos por emanciparse del núcleo familiar. Además de destacar el hecho de que este aspecto ha sido escasamente advertido y estudiado por la crítica, el artículo muestra la manera en que, inexorablemente, los hijos cortazarianos fracasan estrepitosamente en sus intentos por alcanzar dicha emancipación. Para ello, se ofrece el análisis detallado de algunos de los cuentos más conocidos de Cortázar, señalando y comentando otras obras del escritor argentino en las que se observa la misma situación.
 
 In important part of the work of Julio Cortázar the presence of a thematic axis can be appreciated that is reiterated: the attempts that the children make to emancipate themselves of the family nucleus. Besides to emphasize the fact that this aspect barely has been noticed and studied by the critic, the article shows the way in which, inexorably, the cortazarianos children fail resoundingly in their attempts to reach this emancipation. For it, the detailed analysis is offered of some of stories more known Cortázar, indicating and commenting other works of the argentine writer in whom the same situation is observed.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 429-442
La resemantización del mito como figura de la modernidad: “La sangre de Medusa” de José Emilio Pacheco - Reformulating Myth as Figure of Modernity: “La sangre de Medusa” de José Emilio Pacheco
CANNAVACCIUOLO, Margherita
 
Palabras Clave: José Emilio Pacheco ; “La sangre de Medusa” ; Reformulación del mito ; Ausencia ; Modernidad
José Emilio Pacheco ; “La sangre de Medusa” ; Myth Reformulation ; Absence ; Modernity
 
Resumen:
El presente trabajo trata el primer cuento de José Emilio Pacheco, “La sangre de Medusa”, publicado en 1958 en la colección “Cuadernos del Unicornio”. Se analizan los mecanismos de de-construcción y re formulación del mito clásico y, asimismo, el personaje de Medusa como figura clave que marca las pautas narrativas del texto a través de su ausencia, reflejando problemáticas relativas al lenguaje y sus límites que afloran en la época moderna.
 
 This paper considers the José Emilio Pacheco’s first short story “La sangre de Medusa”, published in 1958 in the “Cuadernos del Unicornio” collection. The study analyzes the mechanisms of classical myth’s deconstruction and reformulation and it pays special attention to Medusa as a key image and whose absence marks the narrative construction. So that the text reflects the problems and limits about verbal language, that come to light in modern times.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 443-464
César Fernández Moreno: una mirada irreverente sobre lo lírico - César Fernández Moreno: Transgressing the Lyricism
BLANCO, Mariela
 
Palabras Clave: Poesía argentina ; Coloquialismo ; Vanguardia
Argentinan Poetry ; Colloquialism ; Avant-Garde
 
Resumen:
César Fernández Moreno emprende una redefinición del género desde su interior, es decir, a través de la constante reescritura de metros clásicos y populares, a los que somete a estilización y parodia, así como a mezclas improcedentes entre materiales de la alta cultura y de la cultura popular. Por eso sostenemos que el collage, en su programa estético, no se manifiesta en el proceso de construcción de la imagen, como en el de las estéticas herederas de las vanguardias, sino que se concreta de un modo más indirecto, en la dinámica compositiva del poema, tal como se percibe, sobre todo, en los poemas “cortos”. A partir de los juegos subversivos, se hace patente uno de los bastiones de su proyecto: la ampliación de los límites de lo poético en cuanto cualquier tema parece poder ser abordado desde cualquier tono o con el uso de diversos registros yuxtapuestos en algunos casos, contrapuestos en otros.
 
 César Fernández Moreno undertakes a new definition of the genre from its inside, that is, trough the constant rewriting of classical and popular metres submitted to stylization and parody as well as to improper mixes combining elements of high and popular culture. Therefore, the estetics programme of this “collage” is not conveyed in the process of imagery construction –such as it is in those that were produced by different avant-guard movements –but it is expressed in a less direct way; and that is through the compositive dynamics of the poem as it is perceived, particularly in “short poems”. Poetic boundaries widen since any subject seems to be addressed and any tone or voice can be introduced by using diverse registres that work both in contrast and juxtaposition.

----------------------------------------------------------------------------

UCM - Anales de Literatura Hispanoamericana, 39 (2010): 465-474
Viaje por el mundo de los letraheridos. Roberto Bolaño y la salvación por la escritura - Travel into the world of the letraheridos. Roberto Bolaño and the salvation through writing
BOLOGNESE, Chiara
 
Palabras Clave: Bolaño ; Literatura ; Compromiso ; Búsqueda ; Modelo ; Orfandad ; Disolución ; Obra literaria
Bolaño ; Literature ; Commitment ; Search ; Model ; Orphan ; Dissolution ; Literary Work
 
Resumen:
Este artículo busca esbozar qué tipo de literatura quería crear Bolaño y cuál era su proyecto literario, a través del análisis de sus personajes, considerados como letraheridos derrotados (1-5). Nos detendremos en las aventuras y los proyectos de los real visceralistas de Los detectives salvajes (6-10), para luego centrarnos en esa “literatura de riesgo” que nace de la fusión total entre el escritor y su arte. A través de la escritura, los letraheridos llegan a transformarse en valientes que renuncian a todo por dedicarse completamente al arte. De allí se establece la diferencia entre verdadero y falso poeta (11-20). En su búsqueda por la literatura auténtica, los personajes intentan llegar a la separación total de sus predecesores y maestros, dando lugar a una “literatura de la orfandad” (21-24). Para lograrlo, los protagonistas emprenden una búsqueda de sus maestros que culmina en la disolución total, tanto de los buscadores como de los buscados (25-33). Lo único que queda es, por lo tanto, la obra literaria (34-35).
 
 This essay outlines what kind of literature Bolaño wanted to create and which was his literary project, through the study of his characters, considered as beaten letraheridos (1-5). It will describe the adventures and the projects of the real visceralistas of Los detectives salvajes (6-10), and then it will focus the essay on the “risk literature” born from the total fusion between the writer and his art. After all this, this pages will try to explain the difference between the real and the false poet (11-20). During their search for true literature, the characters try to reach the complete separation from their predecessors and masters, and they create a sort of “literature of the orphans” (21- 24). To succeed in all this, the characters begin a search for their masters which reaches its climax in the total dissolution not only of those who search but also of those who are searched (25-33). The literary work is the only thing that remains.

 

ENTREVISTA  

“No fue el helado viento”: últimas palabras de Jorge Teillier - "No fue el helado viento": Jorge Teillier's last words   .....   477-489
CORDERO CORTÉS, Rodrigo
 
 
RESEÑAS 

Carmen de Mora y Antonio Garrido Aranda (eds.): Nuevas lecturas de la Florida del Inca  
Por Ana Valenciano López de Andújar   .....  493-497

Jesús Montoya Juárez y Ángel Esteban (eds.): Miradas oblicuas en la narrativa latinoamericana contemporánea: límites de lo real, fronteras de lo fantástico
Por Jesús Cano Reyes   .....   497-499 
  
 
Libros recibidos   .....   501-502

 



Patrocinio - Contacto - Aviso Legal - Política de cookies - Añadir revista - Taller de Autopublicación
© 2004-2024 a360grados.net - La ciencia, la cultura y la sociedad a través de nuestras revistas
Desarrollo Web ComercialStudio.com