Sumario:
QuAderns de l'Institut Català d'Antropologia
Institut Català d'Antropologia
Nº 21 (2005) ISSN: 0211-5557
Más información en http://www.antropologia.cat/.....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Coordinat per Eliseu Carbonell Camós i Alberto López Bargados
S . U . M . A . R . I .
Presentació. Eliseu Carbonell Camós, Alberto López Bargados
--------------------------------------
¿Son los antropólogos ciegos frente al arte? Sally Price
--------------------------------------
ICA - QuAderns de l'Institut Català d'Antropologia, Nº 21 (2005) 360grados.org Entre lo estético y lo extra-estético: paradojas de la emergencia internacional del arte contemporáneo en África Lourdes Méndez
Resum: Tras analizar la tríada tradición/modernidad/contemporaneidad enunciando sus consecuencias para artes y artistas de África durante el periodo colonial, en este artículo se examinan las paradojas que rodean a la emergencia internacional del arte contemporáneo de África prestando atención a la mundialización del mercado del arte contemporáneo y la presencia en el capmo del arte de comisarios de origen africano que, contrariamente a sus homólogos occidentales, utilizan expresamente criterios extra-estéticos para seleccionar a artistas contemporáneos de África.
---------------------------------------------------------------------------
ICA - QuAderns de l'Institut Català d'Antropologia, Nº 21 (2005) 360grados.org Recuerdos de metal: Cultura material y conflicto en el siglo XX Nicholas J. Saunders
Resum: La guerra consiste en transformar la materia a través de la destrucción, y la guerra industrializada crea y destruye a mayor escala que en ninguna otra época de la historia humana. La guerra moderna tiene la capacidad de hacer, deshacer y rehacer materia, individuos, ciudades y naciones hasta un extremo sin precedentes. La gran cantidad de cultura material producida durante los conflictos del siglo XX y los extremos del comportamiento humano que suscita y que incorpora sugieren que el estudio de la materialidad relacionada con el conflicto es una área de investigación antropológica fundamental, a pesar de ser poco reconocida, poco investigada y poco teorizada.
----------------------------------------
Com fer visible l'interior del cos o diferents maneres d'imaginar el fetus Joan Bestard
----------------------------------------
ICA - QuAderns de l'Institut Català d'Antropologia, Nº 21 (2005) 360grados.org Making Do: Agency and objective chance in the psychogenetic portraits of Jaume Xifra Roger Sansi
Resum: Fer Fer: Agencia i atzar objectiu en els retrats psicogenètics de Jaume Xifra. L’ antropologia de l’Art ha estat redicalment renovada en l’última década per la proposta d’Alfred Gell d’adreçar l’ “agència” de les obres d’ art. Per altra banda, les pràctiques contemporànies d’art “relacional” estan cada cop més influides per teories antropològiques de l’intercanvi i la reciprocitat. Aquest article explora la implicació mutua de l’art contemporani i l’antropologia en l’obra de l’artista català Jaume Xifra. El seu treball investiga l’articulació de les qüestions de l’ “agència” i la reciprocitat a través d’un tercer element: l’atzar objectiu.
---------------------------------------------------------------------------
ICA - QuAderns de l'Institut Català d'Antropologia, Nº 21 (2005) 360grados.org Objectes distribuïts i consciència discontinua: l'obra d'art com a mediació transtemporal i transcultural Octavi Rofes
Resum: La definició d’Alfred Gell de l’obra d’art com a objecte distribuït i el supòsit d’un isomorfisme estructural entre els agregats d’obres d’art, múltiples i disperses, i un factor aglutinant “intern” (ment o consciència, ja sigui individual o col·lectiva) que dota el conjunt d’una coherència immanent, oculta el potencial de les obres d’art per, recombinant-se amb d’altres, trencar la rigidesa dels designadors de la identitat d’individus i cultures. L’estudi de dos exemples on el caràcter d’objecte distribuït de l’obra d’art dóna lloc a conjunts “externs” on resulta difícil establir una unitat “interna” i es converteixen, per tant, en agregats amb consciència dispersa, permet comprovar l’eficàcia d’aquest mecanisme per fer de l’obra d’art no només un objecte de mediació transtemporal sinó també transcultural.
----------------------------------
The visual Arts as an Expression of Change among the Baules of Côte d'Ivoire Shawn Volesky
-----------------------------------------
ICA - QuAderns de l'Institut Català d'Antropologia, Nº 21 (2005) 360grados.org Nubes y claros: Breves apuntes sobre las producciones de la institución arte dentro de las "sociedades del conocimiento" María Ruido
Resum: "Nubes y claros" es un texto breve que apunta algunas posibilidades de intervención política de las prácticas artísticas actuales, teniendo en cuenta los propios límites que le impone la institución arte. El artículo insiste en la necesidad de situación de los artistas en las relaciones de producción del capitalismo postindustrial como una de las estrategias más eficaces, y como una de las reflexiones que la propia producción cultural tendría que llevar a cabo.
--------------------------------
Obra d'agrarietat Perejaume
--------------------------------------
Relacions esporàdiques Pep Dardanyà
|