Sumario:
Cuadernos de Filología Italiana
Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense de Madrid
Volumen 17 (2010) ISSN: 1133-9527
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S . U . M . A . R . I . O / C . O . N . T . E . N . T . S
Artículos / Articles
INSTRUMENTOS METODOLÓGICOS / METHODOLOGICAL INSTRUMENTS
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 11-27 (www.360grados.org)
Strutture analitiche e sintetiche. Modalità e temporalità nel siciliano contemporaneo Analytic and synthetic structures. Modal and temporal meanings in contemporary Sicilian dialect 222 KB AMENTA, Luisa | PAESANO, Nicolò Palabras Clave: Analitico ; Sintetico ; Modalità ; Futuro ; Siciliano Analytic ; Synthetic ; Modality ; Future ; Sicilian Resumen: A partire dall’ipotesi teorica secondo cui nei processi di grammaticalizzazione la deriva da forme sintetiche verso forme analitiche è una via di disambiguazione di significati tempo-modo-aspettuali, si esamina il ricorso a strutture sintetiche e perifrastiche per la resa del futuro e della modalità deontica ed epistemica nel siciliano contemporaneo. Da un punto di vista metodologico si intende operare un confronto tra lingua e dialetto, per cogliere le dinamiche in atto nella (ri)definizione delle categorie verbali nel sistema dell’italiano contemporaneo, in epoca di Crescente eteronomia tra la lingua standard e le varietà dialettali. Lo studio è effettuato sulle risposte date da un campione di 169 informatori (provenienti da diversi centri della Sicilia e diastraticamente differenziati) a una serie di quesiti traduttivi. La disamina dei dati porta alla conclusione che, nel siciliano contemporaneo, il processo di grammaticalizzazione dei costrutti analitici risulta in qualche modo ostacolato dalla forte persistenza (o rinnovata diffusione a causa del sempre più stretto rapporto dialetto/ lingua) delle forme sintetiche. From the theoretical assumption that in grammaticalization processes the derivation from synthetic to analytic forms is a way of disambiguation of temporal, modal and aspectual meanings, we examine the use of synthetic and analytic structures for the expression of the rendering of future tense and of deontic and epistemic modality in contemporary Sicilian dialect. With respect to methodology, we operate a comparison between Italian and dialect to grasp the dynamics in effect in the (ri-)definition of verbal categories in the contemporary Italian system, in times of increasing heteronomy between Standard Language and dialectal varieties. The study is based on the answers given to a set of translating questions by a sample of 169 informers, diareally and diastratically differentiated. On the grounds of what we have observed we state that the grammaticalization process is somehow hampered by the high persistence (or renewed diffusion, cause of the increasingly close relationship Language/Dialect) of the synthetic forms. -------------------------------------------------------------------------------------------------
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 29-45 (www.360grados.org)
Prime note per una ricerca sui rapporti fra pronote clitico, medialità e verbo in italiano contemporaneo: il caso di mi A proposal for a research on the relations among clitic pronoun, medium and verb in contemporary Italian: the case of mi 234 KB CARMELLO, Marco Palabras Clave: Dativo ; Esperiente ; Agente ; Dativo etico ; Medialità ; Periferia sinistra Dative ; Experient ; Agent ; Ethic dative ; Medium ; Left periphery Resumen: In questo articolo3 propongo un’analisi degli enunciati italiani del tipo: Mi faccio una birra; Mi vendo casa. Nel corso dell’articolo sostengo che questi enunciati debbano essere considerati enunciati medializzati. La parte centrale dell’articolo (§§ 1 e 2) è dedicata all’analisi di queste costruzioni ed intende dimostrare perché esse debbano essere considerate come una nuova strategia dell’espressione del soggetto in italiano. L’ultima parte (§ 3) propone in breve un’ipotesi sull’origine di tali costrutti. In this article I propose an analysis of the “mi” Italian sentences, like Mi faccio una birra; Mi vendo casa. I suggest that these sentences must be regarded as medial ones. In the central part of this article (§1 and §2) I analyze the mi-sentences and I try to demonstrate that these sentences exemplify a new strategy to express the subjectivity in Italian. In the last part (§ 3) I propose a short proposal on the origins of the mi-sentences. -------------------------------------------------------------------------------------------------
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 47-64 (www.360grados.org)
De la construcción a la fórmula: estudio contrastivo de un esquema fraseológico en español e italiano From the construction to the formulae: contrastive analysis of a phraseological scheme in Spanish and Italian 245 KB MURA, Angela | RUIZ GURILLO, Leonor Palabras Clave: Esquema fraseológico ; Pragmática ; Desacuerdo ; Español ; Italiano Phraseological scheme ; Pragmatics ; Disagreement. Spanish ; Italian Resumen: Este artículo examina el esquema fraseológico esp. qué + verbo ir + a + X e it. cosa/che + verbo volere + X. Esta fórmula rutinaria muestra desacuerdo con el oyente y otras funciones como rechazo, descrédito o incredulidad. El punto de vista pragmático (inferencias negativas, expresión dialógica, uso ecoico de una metarrepresentación) facilita una explicación de sus propiedades fraseológicas, es decir, de la fijación y la idiomaticidad. This article examines the phraseological scheme qué + verb ir + a + X (Spanish) and cosa/che + verb volere + X (Italian). This routine formulae shows disagreement with the hearer and other functions like rejection, disregard or scepticism. The pragmatic point of view (negative inferences, dialogic expression, echoic use of a metarepresentation) provides an explanation of its phraseological properties, i.e., fixation and idiomaticity. -------------------------------------------------------------------------------------------------
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 65-77 (www.360grados.org)
L’argomento esterno degli aggettivi con suffisso -abile/ ibile The external argument of adjectives with the suffix -abile/-ibile 217 KB VELAND, Reidar Palabras Clave: Aggettivi derivati ; Negazione ; Passivo modale ; Argomento esterno Derived adjectives ; Negation ; Modal passive ; External argument Resumen: Nell’articolo, basato su dati provenienti dal corpus elettronico Repubblica, si cerca di dimostrare, per gli aggettivi derivati in -bile, l’esistenza di un rapporto inverso tra frequenza e uso dell’argomento esterno (SP introdotto dalla preposizione da (parte di)) nonché quella di un effetto inibitore su tale uso del prefisso negativo in-. Viene altresí dimostrato che le due tendenze sono riconducibili al grado di complessità semantica (concetto oggettivato mediante test indipendenti) che presentano i vari aggettivi del tipo in questione. Based on data from a 380 million word corpus, this paper is concerned with the compatibility of Italian adjectives ending in -bile with PPs headed by one of the prepositions taken to be canonical for the external argument of passive constructions, i.e. da and da parte di. Overall, the probability that a given adjective of the kind in question should license an external argument PP is shown to vary inversely with its frequency. The prefix in- has an inhibiting effect on the use of such PPs at all levels of frequency. As the frequency of an adjective in -bile can be correlated with its degree of semantic complexity (determined by independent tests), the paper concludes that the use of PPs headed by da or da parte di varies in accordance with the relative importance of the adjective’s core meaning (modal passive).
ANÁLISIS E INTERPRETACIÓN / ANALYSIS AND INTERPRETATION
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 81-100 (www.360grados.org)
Las plumas del arcángel San Gabriel en el imaginario popular y literario de Italia y España. Del Decameron VI, 10 al siglo XXI The Archangel Saint Gabriel’s feathers in Spain and Italy’s literary and collective social imaginary. From the Decameron VI,10 to the 21st century 301 KB GALA PELLICER, Susana Palabras Clave: Arcángel Gabriel ; Pluma ; Reliquia ; Superstición ; Religiosidad popular Archangel Gabriel ; Feather ; Relic ; Superstition ; Popular religiosity Resumen: La presencia de las reliquias sirve de eje para la composición del décimo cuento de la sexta jornada del Decameron. Este estudio tratará de aportar datos nuevos acerca del significado y trascendencia de este episodio como parte de un complejo entramado de motivos mágico-religiosos. La reliquia escogida por Boccaccio, la pluma que el arcángel Gabriel perdió durante la Anunciación, resulta hoy sorprendente, pero entonces se contaba como una más de las variadísimas tipologías de vestigios sagrados que atraían la atención de los fieles hacia las iglesias. Solo teniendo en cuenta el contexto histórico y sociológico que determina su carisma podrá comprenderse el verdadero alcance de este motivo. Se comprobará, además, que no se trata de un fenómeno exclusivo de aquel lugar y aquella época sino que, muy al contrario, su trascendencia a nivel europeo alcanza hasta nuestros días. Relics serve as the central theme around which the tenth tale of the sixth day of The Decameron is woven. The aim of this study is to provide new data regarding the real meaning and significance of this passage, within the framework of a complex system of magical and religious motifs. Although the relic picked by Boccaccio, the feather lost by the Archangel Gabriel during the Annunciation, might seem nowadays surprising, it was only but one among many disparate typologies of sacred remains that existed at the time, which captivated the interest of the faithful and drew them to the churches. Only by taking into account the historical and sociological context that define their charisma, it is possible to grasp this motif’s real breadth. Additionally, it is concluded that contrary to being a phenomenon exclusive to that place and time in particular, its significance has carried on up to the present time. -------------------------------------------------------------------------------------------------
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 101-126 (www.360grados.org)
Dal primo al secondo Sacrificio del Beccari, una favola pastorale a cavallo Della Controriforma From the first to the second Beccari’s Sacrificio, a bucolic tale in the Counter-Reformation 254 KB BORSARI, Elisa Palabras Clave: Sacrificio ; Agostino Beccari ; Favola pastorale ; Varianti ; Controriforma Sacrificio ; Agostino Beccari ; Bucolic tale ; Variations ; Counter-Reformation Resumen: Nel Cinquecento la tendenza ad una regolarizzazione in senso classicista, l’adeguamento ai canoni aristotelici, le pressioni della cosiddetta Riforma Cattolica si fanno sempre più intensi e portano alla revisione di moltissime opere. Dopo più di trent’anni della prima publicazione della favola pastorale Sacrificio, anche Agostino Beccari decide realizzare una seconda redazione dell’opera. Le varianti apportate da Beccari nel 1587, quando l’autore aveva Romay presente il modello dell’Aminta del Tasso, hanno evidentemente lo scopo di portare un innalzamento stilistico dell’opera in conformità anche alla tendenza riformistica post Concilio di Trento. In the sixteenth century, the tendency towards regularization in the classical sense, the adjustment to the Aristotelian canon, the pressures of the so-called Catholic Reformation are becoming more intense and lead to revision of many works. More than thirty years after the first publication of his pastoral tale Sacrificio, Agostino Beccari decided to write a second draft of the work. The variations made by Beccari in 1587, when the author had as model Tasso’s Aminta, evidently intended to bring a rise in accordance with the work style trend after the Council of Trent. -------------------------------------------------------------------------------------------------
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 127-137 (www.360grados.org)
Identificazione infantile, adulta e senile di Benedetto Croce nella figura di Cola Pesce Benedetto Croce’s infantile, adult and senile Identification with Cola Pesce’s figure 203 KB MESIANO, Luisella Palabras Clave: Cola Pesce ; Benedetto Croce ; Napoli ; Leggenda ; Identificazione Cola Pesce ; Benedetto Croce ; Napoli ; Legend ; Identification Resumen: Questo saggio offre una lettura critica della leggenda di Cola Pesce, narrata a più riprese da Benedetto Croce tra il 1885 e il 1915, a partire da fonti orali, testi ritrovati, tra cui la seicentesca Relación spagnola, e dalla topografia stessa della città di Napoli, in particolare da un bassorilievo del Sedile di Porto. Ne emerge una progressiva identificazione infantile, adulta e senile di Croce nella figura del mitico palombaro, identificazione avvalorata anche da un coro di voci critiche tra cui spiccano quelle del paremiologo Giuseppe Pitrè e dello scrittore e pittore Carlo Levi. This essay offers a critical reading on Cola Pesce’s legend, a tale told by Benedetto Croce on several occasions from 1885 to 1915 and taken from oral sources, written texts – including the seventeenth-century Spanish Relación – and the same topography of the city of Naples, as it appears in a bas-relief in Sedile di Porto. Croce’s progressive infantile, adult and senile identification with the mythical diver’s figure emerges. The identification is also confirmed by a chorus of critical voices, including Giuseppe Pitrè’s, scholar of proverbs and legends, and Carlo Levi’s, writer and painter. -------------------------------------------------------------------------------------------------
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 139-152 (www.360grados.org)
Escribir la ausencia, recordando a Orfeo: Lei dunque capirà de Claudio Magris To write about the absence, remembering Orfeo: Claudio Magris’ Lei dunque capirà 199 KB CALVO REVILLA, Ana Palabras Clave: Claudio Magris ; Lei dunque capirà ; Orfeo ; Eurídice ; Escritura nocturna Claudio Magris ; Lei dunque capirà ; Orfeo ; Euridice ; Nighty writing Resumen: Abordamos el estudio de la recreación del mito clásico órfico que emprende Claudio Magris en Lei dunque capirà, una obra de factura mixta que emprende la reescritura de las dos pulsiones de la existencia humana, del eros y de la muerte, y se convierte en un libro de frontera, prototipo de la escritura nocturna de la que hablara Ernesto Sábato. We approach the study of the recreation of the classic Orphean myth that Claudio Magris undertakes in Lei dunque capirà, a work of mixed invoice in which the author carries out a process of rewriting on both drives of the human life (Eros and Thánatos) and therefore it turns into a border book, i.e. a prototype of what Ernesto Sábato called the nighty writing.
NOTAS / NOTES
UCM - Cuadernos de Filología Italiana, Vol 17 (2010): 155-164 (www.360grados.org)
Sobre el itinerario crítico leopardiano de Anna Clara Bova: de Illaudabil maraviglia a Al di qua dell’infinito About the Leopardian critical itinerary by Anna Clara Bova: from Illaudabil maraviglia to Al di qua dell’infinito 198 KB CORIASSO, Cristina Palabras Clave: Leopardi ; Bova ; Sistema de la naturaleza ; Teoría del hombre ; Contradicción Leopardi ; Bova ; System of nature ; Theory of mankind ; Contradiction Resumen: A través de los libros en los que Anna Clara Bova trata globalmente sobre el pensamiento de Leopardi –Illaudabil maraviglia (1992) y el reciente Al di qua dell’Infinito (2009), que recoge los trabajos publicados en la revista Lavoro critico durante la década de los ’80, así como el último e inédito ensayo Leopardi e le leggi della vita organica, damos cuenta de las líneas esenciales y del desarrollo de la interpretación, tanto del sistema de la naturaleza como de la teoría del hombre. En un diálogo tan enriquecedor como crítico, nos confrontamos con esta interpretación, no sin resaltar, por su potencia analítica, la relevancia de esta pensadora en el horizonte actual de la crítica leopardiana. Through the books in which Anna Clara Bova globally deals with Leopardi’s thoughts, such as Illaudabil maraviglia (1992), the most recent one, Al di qua dell’Infinito (2009), which includes the articles published in the review Lavoro critico in the ‘80s, and her last still-unpublished essay, Leopardi e le leggi della vita organica, we have attempted to express the essential lines of her interpretation on the system of nature, as well as on the theory of mankind. In a rich and critical discussion, we have been confronted to Bova’s ideas, pointing out the significance of this thinker in the current horizon of the Leopardian criticism. due to its analytical insight.
In memoria di Milena BINI ..... 165-169 144 KB FOTI, Vittoria
Creación / Creation
Poesia. Franco FERRARA ..... 173-176 140 KB
Lectura crítica de libros / Critical Book Review
179. Félix SAN VICENTE (ed.), Perfiles para la historia y crítica de la lexicografía bilingüe del español 109 KB CAZORLA VIVAS, Mª del Carmen 182. Angelo FABRIZI, Cultura degli scrittori. Da Petrarca a Montale. 112 KB PIUBELLO, Annalisa 186. Mercedes ROMERO PEÑA (ed.), Las tragedias de la libertad. Roma libre, Virginia y Cayo Graco 113 KB BARBOLANI, Cristina 190. Giuseppe Antonio CAMERINO, Profilo critico del Romanticismo italiano 110 KB BARBOLANI, Cristina 193. Arnaldo BRUNI, Belle vergini. «Le Grazie» tra Canova e Foscolo, en “Quaderni Piancastelli” 6 (2009) 116 KB MONTEBUGNOLI, Ivan 197. Massimo NATALE, Il canto delle idee. Leopardi fra “pensiero dominante” e “Aspasia” 118 KB CORIASSO MARTÍN-POSADILLO, Cristina 202. Pier Paolo PASOLINI, Scritti corsari 144 KB CARNEVALI, Andrea
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