Sumario:
QuAderns-e de l´Institut Català d´Antropologia
Revista online de acceso gratuito a todo su contenido en www.icantropologia.org/quaderns-e
nº 2 - 2003
Articles
Adorar imatges, venerar relíquies, menjar persones, devorar déus: connotacions teoantropofàgiques del catolicisme Gerard Horta
Departament d’Antropologia Social - Universitat de Barcelona Resum El procés de secularització a Occident ha anat acompanyat d’un procés encara no conclòs de “descanibalització”. No ha de sorprendre que formes religioses dominants com el catolicisme situïn la devoració de déus i persones com el nucli de la creença en la fe que propugnen: l’adoració d’imatges i la veneració de relíquies prenen sentit en un context històric en què el catolicisme apareix vinculat a les consecucions més macabres de l’esperit europeu. Més enllà dels escarafalls mediàtics esdevinguts recentment a causa del succés encarnat per Armin Meiwes, “el caníbal de Rotenburg”, Occident participa i perpetua quotidianament la ingestió simbòlica del cos i la sang de Jesucrist. Els protagonistes d’aquest ritus en són els fidels catòlics, que a través de l’Eucaristia esdevenen d’una manera periòdica veritables actors socials imbuïts de profunds continguts caníbals. L’article recull i proposa la reflexió i la comprensió antropològiques entorn d’aquesta pràctica simbòlicament antropofàgica. Abstract The process of secularisation in western societies has come along with a process of de-cannibalisation, which is not finished yet. It should not be surprising that prevailing religious forms as Catholicism place gods and human beings devouring at the core of their belief. Images adoration and relics veneration make sense in a historical context where Catholicism appears to be linked to the most macabre consequences of the spirit of Europe. Beyond media recent alarmism in view of the facts of Armin Meiwes, “the Rotenburg cannibal”, western societies practice and perpetuate everyday symbolic ingestion of the flesh and the blood of Christ. The actors of this ritual are the catholic faithful, who become by means of Eucharist real social actors full of cannibal contents. This article explains and claims for the anthropological comprehension of this cannibalistic symbolic practice.
Análisis sobre la representación biomédica y la representación popular de la demencia senil y el Alzheimer Mª del Pilar Cañabate González
Universitat de Barcelona Resumen La demencia senil se reconoce hoy en día como un problema de salud, no obstante tanto los síntomas que la biomedicina utiliza para definir esta dolencia, como el propio término de “demencia senil” no son asociados por gran parte de la población a enfermedad, sino a una situación, o estado relacionado con la vejez. No es así cuando el término es “demencia senil tipo Alzheimer”, término que sí se asocia a enfermedad, aún cuando los síntomas que se presuponen vinculados a esta dolencia difieren de los que la medicina destila y ofrece.
Abstract Senile dementia is admitted nowadays as a health problem; nevertheless, the symptoms used by Biomedicine to define this ailment, as happens with the term "senile dementia", are not associated by people to an illness, but to a situation or state related to old age. It is different when the term is "senile dementia of the Alzheimer sort", which is understood as an illness, in spite of the fact that symptoms assumed to be linked to that ailment differ from the ones Medicine refers to.
Una aproximación antropológica al arte y la tecnología: la práctica artística según lo descrito por artistas digitales Neus Claros i Andolz
Universitat de Barcelona Resumen Este artículo enfatiza en la forma en que los llamados artistas digitales describen su propia práctica. Supone aproximarse a sus explicaciones sobre las funciones y sentido del arte, la obra de arte y la figura del artista. Describen el lugar que la tecnología digital ocupa en su trabajo, las causas de los usos que adoptan o rechazan y evalúan los efectos deseados y no deseados de esta tecnología, así como de los productos resultantes de su práctica artística.
Abstract This article emphasizes on the way the so-called digital artists describe their practice. It means an approach to their explanations about art, artistic artifact and artist functions and meaning. They describe which place they think digital technology deserves into their work process, the reasons of adopted or refused uses, and they evaluate wanted and unwanted effects of this technology and of the resultant products from they artistic practice. Un mito del hambre en el nordeste de Brasil Maria do Carmo S. Freitas
Paulo G. L. Pena Facultad de Nutrición de la Universidad Federal de Bahía
Departamento de Medicina Preventiva de la Facultad de Medicina de la Universidad Federal de Bahía. Resumen El objetivo del presente estudio es permitir la comprensión, mediante un abordaje etnográfico, de los significados del hambre en las vivencias de actores sociales que enfrentan la pobreza extrema en un barrio de Salvador, Bahía, Brasil. Los relatos se han analizado con el objeto de entender la construcción de signos inherentes al sufrimiento de quienes padecen de hambre cotidianamente. En la dimensión cultural, este flagelo humano se manifiesta bajo diversas formas (metáforas); una de ellas ilustrada por el caso concreto que aquí se presenta. Se trata de la encarnación de una leyenda del sertão del nordeste de Brasil que da visibilidad al mito del hambre llamado "Romãozinho", el cual, en su configuración mítica, ataca y roba el alimento de los niños del barrio, llevándolos inexorablemente a la muerte. "Romãozinho" es una de las creaciones de la cultura del hambre presente en los sectores populares socialmente excluidos.
Abstract Through an ethnographic approach, this study aims at understanding the meanings of hunger based on the experience of social actors living in extreme poverty in a neighbourhood of Salvador City, Bahia, Brazil. The narratives are analysed in order to understand the construction of signs inherent in the suffering of those who experience hunger on a daily basis. On the cultural dimension, this human ordeal is manifested in various forms (metaphors), such as the embodiment of a legend from the Brazilian “sertão”, named “Romãozinho”, that renders visibility to such hunger myth. According to its mythical configuration, "Romãozinho" attacks and steals food from the community’s children, inexorably bringing them to death. This is one of the creations of the culture of hunger present in socially excluded layers of the population.
Notes i comentaris
Joan David Mateu i Alonso. Les ombres de l’antropologia: reflexions sobre el cas Chagnon.
Ressenyes
José Luis Molina Un clásico de la antropología urbana: Monod, Jean (2002), Los Barjots. Etnología de bandas juveniles [Les Barjots, 1968]. Barcelona: Ariel. Eliseu Carbonell Carmen Mozo González y Fernando Tena Díaz (2003), Antropología de los géneros en Andalucía, Sevilla: Mergablum. Núria Montserrat Farré i Barril Jareño Alarcón, J. (2001), Religión y Relativismo en Wittgenstein, Madrid: Ariel, 269 pàgines.
|